Waarom die koffer verstopt?

Tana French: De laatste afspraak. Vertaald door Marjolein van Velzen. Sijthoff, 432 blz. € 19,95

De Ierse thrillerschrijfster Tana French is honkvast: ze schreef twee intrigerende en internationaal succesvolle thrillers die zich allebei in Dublin afspelen. De laatste afspraak is de derde en minste van haar Dubliners. Het boek concentreert zich op de volkse straat Faithful Place, waar undercoverrechercheur Frank Mackey werd geboren en waaruit hij 22 jaar geleden resoluut vertrok. Volks is niet het woord; Faithful Place wordt volgens Frank bewoond door een meute werkeloze, alcoholische, vroegrijpe, vechtende barbaren. Ook hijzelf is een vuilbekkende en soms gewelddadige man, maar hij meent zich moreel en financieel aan zijn afgrijselijke milieu te hebben ontworsteld.

Frank is vader van een beschaafd dochtertje, ex-man van een nette advocate. Hij woont in een salonfähige wijk van Dublin. Hij heeft sinds zijn vertrek geen stap in Faithful Place gezet en onderhoudt geen contact met zijn familie. Alleen zus Jackie belt hem soms en alles wat zij hem vertelt is aanleiding om de Place strikt te blijven mijden. Dat is wederzijds. Franks vertrek, op negentienjarige leeftijd, was onaangekondigd en wordt gezien als verraad. Uiteraard verpest het lot deze comfortabele status quo. Een gevonden koffer dwingt Frank terug te keren naar Faithful Place.

Die koffer is aangetroffen in de schoorsteen van nummer 16, een eeuwig leegstaand pand waar alleen de jeugd huishoudt. Hij blijkt van Frank’s jeugdliefde Rosie te zijn, met wie hij indertijd naar Londen zou vluchten. Toen Rosie op de geplande avond niet kwam opdagen en een brief achterliet waarin ze Frank meedeelde in haar eentje naar Londen te vertrekken, koos ook Frank er voor de Place eenzaam te ontvluchten. De koffer suggereert dat Rosie destijds niet ver is gekomen; Frank realiseert zich dat Rosie hem wellicht niet heeft gedumpt en dat haar afscheidsbrief voor meerdere uitleg vatbaar is. Rechercheur Frank Mackey gaat undercover in eigen verleden en familie om Rosie’s lot te achterhalen.

Het probleem van De laatste afspraak is die familie, zowel voor Frank als voor de lezer. De ontwikkelingen in de plot worden onderbroken door lange familiescènes in heden en verleden; de Mackeys zijn inderdaad afschuwelijke mensen, ze blijken cruciaal in Rosies geschiedenis waardoor Franks onderzoek naar haar verdwijning, dat fascinerend en soepel begint, kantelt in de richting van een gedetailleerd portret van een disfunctionele familie. Het boek benauwt door die grote nadruk op de Werdegang van Franks akelige gezinsleden, wier karakters uit de pen van mede- Dubliner Samuel Beckett hadden kunnen vloeien. De door Tana French aan Frank opgelegde confrontatie met diens verleden en familie dwingt bovendien de ontknoping in een bepaalde, voor de hand liggende richting. De laatste afspraak doet vooral verlangen naar French’ eerste boek De offerplaats.