Milaan (2): de ontspannen man

Als het manbeeld in Italie al lijdt onder de onthullingen over Berlusconi, en de daaropvolgende berichten over de achtergestelde positie van vrouwen in het land, dan was er op de catwalk niets van te merken. De mannenmode die afgelopen week in Milaan werd gepresenteerd was zelfverzekerd, verzorgd, ontspannen, en af en toe een tikje macho-

Salvatore FerragamoSalvatore Ferragamo

Als het manbeeld in Italie al lijdt onder de onthullingen over Berlusconi, en de daaropvolgende berichten over de achtergestelde positie van vrouwen in het land, dan was er op de catwalk niets van te merken. De mannenmode die afgelopen week in Milaan werd gepresenteerd was zelfverzekerd, verzorgd, ontspannen, en af en toe een tikje macho- met een knipoog. Veel sportieve kleren en comfortabele, losse pakken, met broeken met elegante wijde pijpen of toelopende bandplooibroeken tot op de enkel en opvallend vaak een kort, tikje vierkant gesneden jasje.

Emporio ArmaniEmporio Armani

Giorgio ArmaniGiorgio Armani

Met name Giorgio Armani, in de jaren tachtig de uitvinder van het losse pak, was op dreef. Voor de tweede lijn Emporio Armani kwam hij met kreukelige, maar elegante pakken in blauw en grijs, vaak met een gevlekt dessin en soms met een transparant overhemd eronder. In de collectie van eerste lijn Giorgio Armani overheersten dezelfde koele tinten en nonchalante broeken (met een asymmetrische sluiting), maar de stoffen waren hier glanzend en de dessins grafisch; in kleur verlopende ruitdessins en zigzagstrepen, gebruikt voor truien, maar ook een broek. Bij Roberto Cavalli, waar diens 25-jarige zoon zich tegenwoordig met de ontwerpen bemoeit, waren de modellen gekleed in felgekleurde glimmende jasjes, strakke coltruitjes of ver open gedragen overhemden, hoge strakke broeken en wufte instappers – de ouderwetse Rivièra-playboy.

VersaceVersace

D&GD&G

Roberto CavalliRoberto Cavalli

Ook de zijden overhemden waarmee wijlen Gianni Versace in de jaren tachtig zoveel succes had pasten bij dat beeld. Versace had ze, maar ook D&G, dat een hele show wijdde aan zijden sjaals, samen met neutraal gekleurd katoen en linnen verwerkt tot overhemden en (korte) broeken. Een andere inspiratiebron in Milaan was de Britse mannenmode uit de jaren zestig. De geklede jaren zestig, zoals bijvoorbeeld verbeeld door Michael Caine in de film Alfie. Zowel Gucci als Alexander McQueen hadden zwart/wit geruite pakken met broeken met smalle pijpen.

Alexander McQueenAlexander McQueen

GucciGucci

Bij Burberry Prorsum  heerste een artisanale sfeer: gebreide truien met plastic kralen, gehaakte raffia mutsjes, blouses met een batikprint en witte overhemden met een vogel er opgenaaid. Zomerparka’s hadden, in plaats van bont, vaak een rand raffia aan de capuchon.

Bijna alle modemerken maken tegenwoordig goede pakken. De klassieke pakkenmerken lijken juist graag mode te willen maken. Bij Canali resulteerde dat in een show met een Indiaas sausje. Pakken werden opgeleukt met grote zijden sjaals, er waren gedessineerde broeken, hippiehemden, glanzende Nehrujasjes en veel combinaties van felle kleuren als roze, oranje en turkoois. Modemensen werden er niet heel opgewonden van, en je kunt je afvragen of de klanten van Canali er op zitten te wachten.De voorjaarscollectie van tweede lijn Z Zegna, de afscheidscollectie van ontwerper Alessandro Sartori, focuste op katoenen wijde broeken, blazers, en korte broeken in combinaties van oker, bruin en rafblauw. Geen pakken, maar mode inderdaad, maar wel mode die net een beetje teveel deed denken aan de stijl en het kleurpalet van merken als Marni, Prada en Dries van Noten.

De voorjaarscollectie 2011 van Jil Sander is, samen met die van Prada, de hit van het seizoen; het kleurpalet is overal opgepikt, en nogal wat modemensen verschenen in Milaan in de flouroze en -oranje polyester jasjes en broeken van het merk. De kans dat deze mannencollectie net zo gaat aanslaan lijkt niet heel groot. Simons kwam met korte broeken met bandplooien en een zeer hoge taille, korte truien met daaronder overhemden met een grote puntkraag, en erover platte tasjes die met koorden om de hals en over de rug hingen. Het was een intrigerend, maar tikje ongemakkelijk beeld, dat buitenbeentje in wat een ongecompliceerd modeseizoen lijkt te gaan worden.

Fotografie: Peter Stigter. Klik op de foto’s om ze te vergroten

Burberry ProrsumBurberry Prorsum

Z ZegnaZ Zegna

Jil SanderJil Sander