Koffie voor 1.300 euro

Als er één type winkels snel op verkooptrends in kan spelen, dan zijn het de webwinkels: twee muisklikken en er is een nieuwe shop geopend. Twee van de grotere spelers in Nederland, Bol.com en Coolblue, breiden hun bestaande elektronica-assortiment uit met tandenborstels, tondeuses, blenders en waterkokers.

Dit segment groeit sneller dan tv’s of digitale camera’s, legt Nick Lenten van Coolblue uit: „Vroeger stond keukenapparatuur in het kastje, nu is het een designelement dat op het aanrecht gezet. Denk aan keukenmachines van 579 euro, die soms alleen gekocht worden om mooi te zijn.” En het summum van luxe: een koffiezetapparaat voor 1.300 euro.

De trend is nu echt gericht op volautomaat espressomachines, merken ze bij Coolblue – „Philips zit wat dat betreft goed met de overname van Saeco”, zegt Lenten. Ook de manier waarop Philips innoveert in ontharingstrends (nu met behulp van licht) zorgt ervoor dat de prijzen van ‘personal health’ producten hoog blijft. „Onze omzet in huishoudelijke producten en persoonlijke verzorging is verdubbeld.” Vandaar dat Coolblue (jaaromzet 100 miljoen euro, meer dan 80 winkels) blijft uitbreiden met de Waterkokershop en soortgelijke themawinkels.

Heel anders gaat het eraan toe in de noodlijdende tv-tak, waar de prijserosie harder gaat. „Dat prijzen in de consumentenelektronica snel dalen, is niets nieuws”, zegt Lenten. Coolblue bleef daarom weg van de tv-schermen. Dat zijn toch lastige apparaten om op te slaan en te vervoeren – onkosten die door de geringe marges amper terug te verdienen zijn.

Bol.com, een van Coolblue’s belangrijkste concurrenten met een jaaromzet van 318 miljoen euro, verkoopt wel tv’s maar ziet de prijzen daarvan slinken. Vandaar dat zelfs Bol.com vorige maand begon met huishoudelijke apparaten, weegschalen en thermometers.

Conclusie: Philips scoort uitstekend in de huishoudelijke trends, maar stootte zijn audiovisuele elektronica niet snel genoeg af om daarvan te kunnen profiteren.