Dienstmeisjes die letterlijk in een kast wonen

La nana

Regie: Sebastián Silva. Met: Catalina Saavedra, Claudia Celedón. In: 3 bioscopen. Met: Catalina Saavedra, Claudia Celedón. In: 3 bioscopen. ****

Voor ons in het rijke Westen is het nauwelijks voor te stellen dat de dienstmeisjescultuur in Latijns-Amerika, maar ook bijvoorbeeld in Zuidoost-Azië, niets met welvaart, maar alles met armoede te maken heeft. Natuurlijk heb je personeel als je het kunt betalen, maar als je het ook maar enigszins kúnt betalen, is het hebben van een inwonend ‘meisje’ ook een sociale plicht tegenover mensen die het minder hebben dan jij. Dat leidt soms tot schrijnende situaties van dienstmeisjes die letterlijk in een kast wonen.

La nana van de Chileense regisseur Sebastián Silva (1979), de openingsfilm van het Chileense filmretrospectief in het Eye Film Instituut, graaft diep in die onwelriekende humuslaag van klassenmaatschappij en informele economie. De film is opgenomen in het ouderlijk huis van de regisseur, dus je kunt gerust stellen dat dit fictieve verhaaltje over de chagrijnige en afgetobde Raquel die op het punt staat door ‘haar familie’ te worden afgedankt in de werkelijkheid is geworteld.

La nana is een intelligente film over arbeid en meester-slaafverhoudingen, en soms een tragikomisch portret van een valse hond, die zo vaak vernederd, geschopt en geslagen is dat je hem niet eens meer wilt aaien. Het gezicht van actrice Catalina Saavedra is het lang ondoordringbare scherm waar al die emoties en overwegingen op afketsen.

Dana Linssen