KLM gaat vliegen op frituurvet - ‘mooie oplossing, niet substantieel’

Bij Biodiesel Kampen worden vaatjes met gestold vet in de smeltbak opgewarmd. Daarna worden ze met een rooster uit het vet getild. Foto NRC/Rien Zilvold

KLM gaat frituurvet inzetten als brandstof op lijnvluchten tussen Amsterdam en Parijs. Vanaf september dit jaar wil de Nederlandse luchtvaartmaatschappij meer dan 200 vluchten uitvoeren op zogeheten biokerosine.

De vluchten worden uitgevoerd op biobrandstof gemaakt van afgewerkt frituurvet. “KLM staat open voor verschillende grondstoffen voor het eindproduct mits ze voldoen aan diverse duurzaamheidscriteria waaronder substantiële vermindering van CO2-uitstoot, minimale negatieve impact op biodiversiteit en voedselvoorziening,” schrijft de luchtvaartmaatschappij, onderdeel van AirFrance-KLM. Er zijn geen aanpassingen nodig aan vliegtuigmotoren of de infrastructuur.

Volgens wetenschapsredacteur Karel Knip is het een “mooie eindbestemming” voor afgewerkt frituurvet, maar is het “zeker geen wetenschappelijke doorbraak of substantiële oplossing”.

“Het is mooi voor imagebuilding. Het gebruik van afgewerkte frituurolie is een prachtige oplossing voor KLM, want dan kunnen ze hun CO2-doelstelling afvinken. Maar er kleven wel bezwaren aan, want er is eigenlijk helemaal niet zoveel afgewerkte frituurolie om ons heen om substantieel biodiesel of biokerosine te produceren. Gevolg is dat er weer een handel ontstaat waar veel energie in wordt gestopt (transport) en met alle risico’s van dien.”

“Afgewerkte frituurolie bezit nog veel van de eigenschappen van de oorspronkelijke plantaardige oliën waaruit ze werd bereid, vooral als ze nooit te heet is geweest, niet te veel water heeft opgenomen en niet te lang in gebruik was. Het gebruik van afgewerkt frituurvet is dan ook beter dan brandstof afkomstig uit zuivere plantenolie, van koolzaad, oliepalmen of soja. De milieuvoordelen daarvan, in het bijzonder de demping van de CO2-uitstoot, zijn maar beperkt omdat voor de productie hiervan veel fossiele energie en een enorme oppervlakte grond nodig is. Nadeel van gebruikt frituurvet is dat er niet genoeg van is, en dat de inzameling ook energie kost.”