Ja ik wil, maar wel in de goedkoopste jurk

Avenue, een van de grootste bruidswinkels in Nederland, vroeg deze week uitstel van betaling aan. Ook andere bruidswinkels hebben het moeilijk door de crisis.

Rotterdam. - Bruidswinkel Avenue in Rotterdam heeft begin deze week uitstel van betaling aangevraagd. De winkel, die al bijna veertig jaar bestaat, is een van de grootste bruidswinkels van Nederland. De dertig werknemers van Avenue verkochten meer dan 1.200 jurken per jaar, maar dat aantal is nu bijna gehalveerd. Wanneer de rechtbank uitspraak doet, is nog onbekend. De kans is zeer groot dat Avenue failliet gaat.

Vrijdagavond deden geruchten over een faillissement al de ronde. Medewerkers van de winkel op de Lijnbaan werden bedreigd door boze klanten, waarop de winkel een uur voor sluitingstijd al dicht ging. Zaterdag en zondag bleef de winkel ook gesloten en werd enkel aan bruiden met een afspraak geleverd. Maandag meldden meer boze bruiden in spe zich bij het naaiatelier van Avenue aan de Goudsesingel, waarop de politie adviseerde het atelier te sluiten. „Ze wilden de boel verbouwen. De politie moest echt iemand fysiek tegenhouden”, vertelt directeur Aat van den Akker. Zelf kreeg hij telefoontjes met de boodschap ‘Ik weet je te vinden’. Voorlopig blijft Avenue gesloten tot de bewindvoerder anders besluit. Brancheorganisatie Mitex neemt het leveren van de bruidsjurken over.

In het naaiatelier werden tot afgelopen maandag japonnen geleverd aan bruiden. Het gaat om „een paar honderd” jurken van bruiden die op korte termijn gaan trouwen. De jurken waren besteld en geleverd, maar nog niet vermaakt. Het naaiatelier ligt stil, de jurken krijgen de vrouwen onvermaakt mee. Van den Akker, tien jaar directeur, nam eerder al een tweede hypotheek op zijn woonhuis, stopte privévermogen in de winkel en lanceerde in januari een collectie avondjurken in een poging het tij nog te keren. „Achteraf gezien was dat niet op tijd.” Bij de overname nam Van den Akker ook een belastingschuld over van 750.000 euro. Het restant kon hij niet betalen en de Belastingdienst nam geen genoegen met een schikking.

De schuld was de druppel, maar het gaat al langer niet goed met veel bruidswinkels in Nederland. De 225 à 250 bruidswinkels in Nederland hebben veel last van goedkope online aanbieders. Zij verkopen kopieën van bekende merkjurken voor veel minder geld. Jurken van bekende merken als Sincerity, Provonias of Marylise kosten op websites als wedding.sh of landybridal.com geen 2.000 euro maar 200 euro. Stof, pasvorm en afwerking zijn uiteraard van mindere kwaliteit. „Wij worden gebruikt als paswinkel”, zegt Tabitha Tijssen. Ze is bedrijfsleidster van Sonja International, een grote bruidswinkel in Rotterdam. Bruiden in spe passen jurken – een passessie duurt gemiddeld twee uur – maar kopen niets. „En toch blijven we klantvriendelijk. Wat moet je anders?” Bij Sonja gaat de verkoop slechter, Avenue heeft uitstel van betaling aan gevraagd en ook De Bruidsstal in Elspeet houdt deze week een executieverkoop. De bruidssector gaat gebukt onder de toegenomen concurrentie en de economische crisis. De beslissing om te trouwen is namelijk conjunctuurgevoelig. „Als je wilt trouwen, maar toch al tien jaar bij elkaar bent, kan dat huwelijk nog best een jaartje wachten als het financieel wat tegenzit”, zegt Jan Latten, demograaf bij het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Ook andere tendensen in onze maatschappij maken dat het huwelijk aan populariteit afneemt. Vorig jaar vonden er 73.000 huwelijken plaats, net als in 2009, tegenover 80.000 in 2003 en 88.000 in 2000. Trouwen hoeft niet per se meer. Een goede relatie is belangrijk, samenwonen ook. „De huidige generatie is eigenzinnig en rationeel”, zegt Latten. „Trouwen is een bevestiging dat het goed gaat met de liefde.” Onder die 73.000 huwelijken vallen ook de verstandshuwelijken – we kopen een huis, laten we ook maar trouwen – tweede en derde huwelijken en de huwelijken van allochtonen. Die laatste groep trouwt soms in het buitenland en geeft daar dus ook geld uit aan de bruiloft.

Maar ook op de lange termijn voorziet Latten een dalend belang van het huwelijk. Want het huwelijk wordt steeds vaker uitgesteld, blijkt uit cijfers die het CBS onlangs publiceerde. Inmiddels is één op de vijf huwelijken tweede of derde huwelijk en dus neemt de gemiddelde leeftijd van de bruiden toe. Vorig jaar was een op de tien vrouwen die voor het eerst trouwden boven de 40. Ter vergelijking: in 1980 was dat bij een op de honderd bruiden het geval. Gemiddeld zijn bruiden nu 30 jaar, zeven jaar ouder dan dertig jaar geleden. En al die oudere, mondige klanten weten wat ze willen. Wees je daarvan bewust en speel erop in, zeggen kenners. Adviseer de klant goed, houd je collectie up-to-date, net als de website. Wees vriendelijk, want met mond-tot-mondreclame bouw je een naam op.

Kleine winkels die eigen ontwerpen verkopen, lijken minder last te hebben. Of neem bruidsmodezaak Mijn Droomjapon. Ze hoorden van klanten: overal verkopen ze dezelfde jurken van dezelfde merken en die zijn duur. Mijn Droomjapon heeft nu een eigen label en ontwerpt de jurken zelf. Die lijken verdacht veel op bestaande jurken maar zijn nét even anders. Ze kosten maximaal 1.400 euro. Mijn Droomjapon zoekt met dit assortiment de grenzen op van wat juridisch mag, maar houdt zo wel het hoofd boven water.