Een klodder met 11 poten

game

Darkspore

Van Maxis, Electronic Arts voor Windows **.

Na het immense succes van De Sims, waarin je een virtueel gezin mocht runnen, vond de ontwikkelaar dat het besturen van enkel mensen de creativiteit beperkte. Uit die gedachte ontstond Spore, waarin je een nieuwe levensvorm ontwierp om deze van eencellige te laten evolueren tot beschaving – en uiteindelijk de sterren verkende. Maar de ambitie van een heelalsimulator bleek te hoog gegrepen. Bovendien is het nu eenmaal lastig om je te identificeren met een groene klodder op elf poten.

Darkspore borduurt verder op het ‘ontwikkel je eigen monsters’-idee, maar beperkt de schaal tot een avontuur waarin jouw creaties door gangenstelsels rennen en gemuteerde wezens verslaan met een groeiend arsenaal vaardigheden en wapens. Feitelijk is Darkspore niets anders dan een sciencefictionversie van het klassieke doolhofspel Diablo, waarin ridders en tovenaars jagen op rijkdom. Nu zijn schatkisten ‘archieven’, is geld ‘DNA’ en zijn wapens nieuwe lichaamsdelen waarmee je je beesten kunt verrijken.

Hoewel verzamelwoede diep in de mens zit ingebakken en dit soort spellen daardoor vaak heel verslavend werken, maakt Darkspore dezelfde fout als zijn voorganger. Waar je in Diablo fantaseert dat jij die gespierde held met glanzende wapenuitrusting bent, moet je het nu doen met onooglijke veelbenige creaturen.

Harry Hol