Waarom meer extensies?

Dat weet de internetgemeenschap zelf eigenlijk ook niet zo goed. Maar soms moet je op internetgebied eens wat proberen, dan komen de vernieuwende ideeën vanzelf. Er is al gesuggereerd alle banken in de wereld te scharen onder de extensie bank, zodat de consument zeker weet dat hij met een financiële instelling en niet met een fraudeur te maken heeft.

Nieuwe extensies kunnen ook culturele, religieuze of regionale minderheden een eigen plek geven, zoals het Catalaans cultuurgoed dat al te vinden is op de extensie cat.

Of denk aan een extensie voor de film- of muziekindustrie waarop informatie gegarandeerd legaal wordt geupload. En wellicht zijn er op dit moment bedrijven die hun ideeën uit concurrentieoverwegingen niet prijsgeven.

Gemak is ook een van de redenen. Vooral multinationals hebben nu een flinke kluif aan de registratie van hun domeinnaam in alle landen: elke extensie, van shell.de tot shell.biz, moet apart worden vastgelegd, beheerd en gelinkt naar een centrale site. Een eigen extensie kan gedoe schelen.

Concurrentie is ook een doelstelling van Icann. Al jaren worden pogingen ondernomen de hegemonie van het duurder wordende dotcom-domein te doorbreken. Door het aanbieden van alternatieven zakt mogelijk de prijs voor die .com-domeinen.

Maar de vraag is of extensies er sowieso nog toe doen. Wie tikt er nog een url in een toolbar? Door de komst van de zoekmachine is het zoekgedrag van de consument veranderd. Een domeinnaam heeft niet langer een navigerende functie, maar een controlerende: je kijkt naar de domeinnaam om te beoordelen of een site betrouwbaar is. Ook zijn de domeinnamen in toenemende mate belangrijk geworden voor marketinguitingen.