Versace gaat een feestcollectie H&M ontwerpen

Donatella Versace belooft haar ontwerpen voor H&M te baseren uit 'iconische designs' uit het verleden. Foto H&M

Donatella Versace gaat een feestcollectie voor H&M ontwerpen. De Zweedse modeketen maakte vanochtend bekend dat haar ontwerpen gebaseerd zullen zijn op ‘iconische designs’ uit eerdere Versace-collecties.

Voor het eerst worden behalve vrouwen- en mannenkleren ook interieuraccessoires aan de collectie toegevoegd. De Italiaanse ontwerpster heeft ook een pre-voorjaarscollectie voor H&M ontworpen. Deze is vanaf januari volgend jaar online te koop.

Versace zegt op de site van H&M dat zij ‘overenthousiast’ is om voor H&M te werken omdat ze zo de mogelijkheid heeft om een wereldwijd publiek te bereiken. Creatief adviseur van H&M Margaretha van den Bosch noemt Versace ‘een van de belangrijkste merken van onze tijd’ en verheugt zich op de ‘glamoreuze en flamobyante’ ontwerpen.

De samenwerkingen met grote modenamen zijn voor de Zweedse modegigant altijd een goed pr-stunt, maar ook de modemerken profiteren van de enorme buzz die de acties genereren. Dat geldt zeker voor Versace, laat NRC’s moderedactrice Milou van Rossum weten.

“Versace, sinds de moord op Gianni Versace in 1997 onder de creatieve leiding van zijn zus Donatella, heeft het jaren zwaar gehad. Mede dankzij een grondige reorganisatie in 2009 gaat het weer beter. Samenwerkingen met auto- en helikoptermerken werden bijvoorbeeld stopgezet. Versace concentreert zich weer op mode. Onder Gianni stond het huis bekend om barokke, zeer sexy, decadente mode. De collecties van zijn zus Donatella zijn in de loop der jaren zeer wisselend ontvangen. De laatste seizoenen blijft ze dicht bij de stijl van haar broer - die ook is opgepikt door een aantal jonge ontwerpers - en zijn de kritieken, en de verkopen, beter.

De inkomsten van Versace stegen vorig jaar met een kleine tien procent, tot 292 miljoen euro. Het huis verwacht dit jaar weer winst te gaan maken, en is weer nieuwe winkels aan het openen, onder meer in Japan en China.” - Milou van Rossum

H&M liet eerder collecties ontwerpen door Karl Lagerfeld, Stella McCartney en het Nederlandse ontwerpersduo Viktor & Rolf. De kleding van Versace is vanaf 17 november verkrijgbaar in driehonderd H&M-winkels wereldwijd, waaronder in Nederland.