Mannenmode Milaan (1): sport & spieren

In de zomer van 2012, als de mannencollecties die deze week worden geshowd in Milaan in de winkel liggen, hebben in Londen de Olympische Spelen plaats. En sport is al een tijdje geen belangrijk modethema meer geweest. Sportieve mannenmode dus, volgend jaar – het was eigenlijk te verwachten. En, aan de modellenkeuze te zien, ook

Decorstuk bij Vivienne WestwoodDecorstuk bij Vivienne Westwood

In de zomer van 2012, als de mannencollecties die deze week worden geshowd in Milaan in de winkel liggen, hebben in Londen de Olympische Spelen plaats. En sport is al een tijdje geen belangrijk modethema meer geweest. Sportieve mannenmode dus, volgend jaar - het was eigenlijk te verwachten. En, aan de modellenkeuze te zien, ook graag een erg sportief lichaam erbij. Zelden zag je de afgelopen jaren zoveel six-packs en gespierde armen op de catwalk als nu. Sommige modellen waren zo intensief bezig geweest in de sportschool, dat het leek of ze er stijf van waren gaan lopen.

Het atletische mannenlichaam werd ook overal in de stad geëerd: tennisser Nadal hangt op posters in ondergoed van Armani, de etalages van Dolce & Gabbana waren vrijgemaakt voor foto’s van een slechts in onderbroek geklede David Gandy, het afgetrainde model waaraan het ontwerpersduo een heel boek wijdden.

Dirk BikkembergsDirk Bikkembergs

Het letterlijkst was sportmode te zien bij Dirk Bikkembergs, de Belgische ontwerper die van sport al een hele tijd zijn core business heeft gemaakt. Jaren lang draaide zijn ‘sport couture’ om voetbal, nu was het zwemmen. Veel sluike witte trainingsbroeken, gebreide truien met sterren en bijpassende gebreide korte broekjes, veel badjassen en natuurlijk veel (strakke) zwembroeken.

Calvin Klein CollectionCalvin Klein Collection

Geraffineerder waren de sportkleren van Calvin Klein. Ruime trainingsbroeken of wijde bandplooibroeken met T-shirts, wijde shorts met strakke jasjes. Veel van de stukken waren van leer, van met de laser bewerkt materiaal, waarop talloze kleine stukjes deels weggesneden stof fladderden, of van transparante stof met vierkante stukjes rubber erop. Spijkerbroeken hadden een glanzende coating gekregen. Alle outfits waren in verschillende tinten van een kleur, alle kleren zeer precies gesneden.

Dolce & GabbanaDolce & Gabbana

Dolce & Gabbana, die hun shows de laatste tijd laten beginnen met op schermen geprojecteerde fanmail – Can’t wait to see the show! Loooove D&G, dat werk – verstuurd vanuit de zaal of via de site, hadden het net als uitgangspunt genomen. Er waren broekjes en shirts van sportief netstof, maar ook nettruien en -overalls en -broeken van leer. Daarnaast waren er veel goeie pakken, vaak met de iets te korte broek en het korte jasje die bij veel ontwerpers te zien waren.

Vivienne WestwoodVivienne Westwood

Vivienne Westwood had in de zaal lichtobjecten in de vorm van atleten opgesteld. De modellen, met geplakt haar en nepzweet op het gezicht droegen T-shirts met Olympische afbeeldingen, korte broeken, sportkousen, maar vooral ook veel pakken. De collectie raakte eveneens aan een ander, thema dat veel terugkwam in Milaan: de playboy/foute man, waarover later  meer.

Het industriële gebouw waar Prada de shows had was zaterdag helemaal bekleed met kunstgras. Daarop stonden vierkante, hemelsblauwe piepschuim blokken; de stoelen voor het publiek. Golf, daar bleek de collectie om te draaien. Golftassen, geruite broeken, golfschoenen. Gemengd met Americana: cowboylaarzen en shirts met rhinestones. Kleren hadden vaal uitbundige prints: helgekleurde bloemdessins, campy afbeeldingen van sportende mensen en dansende paren.

PradaPrada

Maar de collectie was niet zo raar als het op eerste gezicht leek. Miuccia Prada staat er al jaren bekend om dat ze haar inspiratie haalt uit dingen die zij lelijk vindt, om dat vervolgens om te buigen naar iets begerenswaardigs. Tel daar bij op dat een aantal mannen in het publiek gekleed waren in de ook al behoorlijk uitbundige overhemden met bananen- en apendessins uit de laatste (vrouwen)collectie, en dat het bedrijf een dezer dagen naar de beurs gaat. Een commerciële collectie, dus eigenlijk.

Fotografie: Peter Stigter. Klik op de foto’s om ze te vergroten.