Digitale nee-nee-sticker

De heer Van Mil plaatst kanttekeningen bij het ‘cookiesvoorstel’ van de PvdA en de PVV (Opinie, 20 juni). Allereerst bestempelt hij de techniek als anoniem. Het zou slechts een nummertje betreffen. Dat nummertje representeert in de regel evenwel een index in een database met alle, over u verzamelde gegevens. Aan de hand daarvan worden gepersonaliseerde advertenties geplaatst. Misschien staat uw naam daar niet bij, maar de wetenschap heeft al aangetoond dat met een verzameling van persoonlijke data, zoals gebruikte zoektermen, bezochte websites en geklikte links, het goed mogelijk is om die naam te vinden.

Het volg-me-niet-register dat Van Mil voorstelt, komt wat apart over. Klaarblijkelijk wil hij een website die toegang krijgt tot alle cookies op iemands computer. Dat is een nachtmerrie voor beveiligingsexperts. Zo’n website zou alle cookies kunnen stelen die worden gebruikt om u in te loggen op websites. Dit is ook iets waarvoor cookies worden gebruikt. Bovendien zijn de cookies allang te beheren in alle browsers. Bijna niemand kan en wil die enorme lijst met cookies doorworstelen om de vervelende cookies te onderscheiden van de overige.

Het volg-me-niet-cookie is wél een goed idee – tenminste, in de vorm van het do not track-vinkje. Dat werd ontwikkeld door Mozilla. Dit kun je zien zien als de digitale variant van de nee-nee-sticker. Hiermee worden alle websites netjes geïnformeerd dat de desbetreffende gebruiker niet wil worden gevolgd. Het is dan wel zaak dat de overheid dit vinkje afdwingbaar maakt en dat ze het niet overlaat aan de gratie van adverteerders.

Stas Verberkt

Masterstudent computer security aan het Kerckhoffs Institute