Beurs nu even geen optie voor Agendia

Agendia, een Amsterdams bedrijf dat kankertesten ontwikkelt, had vandaag naar de beurs zullen gaan. Maar wegens wereldwijde financiële onzekerheid ziet het bedrijf daar van af.

Vandaag zou het het Amsterdamse bedrijfje Agendia, dat een nieuw type diagnostische test ontwikkelt voor borst-, darm- en longkanker, naar de beurs gaan. Het had 75 miljoen euro willen ophalen, vooral bedoeld om zijn marktpositie in Amerika uit te bouwen. Maar op het allerlaatste moment, gisteravond om acht uur, blies het bedrijf de beursgang af. De onzekerheid op de wereldwijde kapitaalmarkten is te onzeker, liet het weten.

Hoe het verder moet met Agendia is niet duidelijk. Vast staat dat het snel geld nodig heeft. Dat blijkt uit het prospectus, het zakenplan dat Agendia in aanloop naar de beursgang heeft moeten opstellen voor potentiële investeerders. De kas is bijna leeg. Er is nog maar voor een paar maanden geld. Dan is er een nieuwe kapitaalinjectie nodig.

Toch is de beslissing van Agendia begrijpelijk. Twee personen die bij de voorbereiding van de beursgang betrokken waren, en die anoniem willen blijven, laten weten dat investeerders zeker wel belangstelling hadden om te beleggen in Agendia. Maar overweldigend was het niet. „Het orderboek was niet vol, maar zeker ook niet leeg”, laten ze allebei onafhankelijk van elkaar weten. In ‘het boek’ geven investeerders aan voor welk bedrag ze willen beleggen bij de beursgang van het bedrijf.

Agendia wijt het aan het sentiment op de beurs. Dat is negatief, en dalende. Het is af te lezen aan de beursgraadmeter, de AEX-index. Na de economische crisis in 2008 bereikte de index afgelopen januari een tijdelijk hoogtepunt, maar sindsdien gaat het weer gestaag bergafwaarts. Sinds april is de index met bijna tien procent gedaald, naar 333 punten vandaag. Bij dalende beurskoersen denken beleggers wel twee keer na om in een nieuw beursfonds te investeren.

Dat gaat niet alleen op voor Agendia. Eerder deze maand blies kabelaar Ziggo zijn geplande beursgang ook af. En gisteren liet eveneens de Franse glasfabrikant Saint-Gobain weten de beursgang van dochteronderneming Verallia, dat glasbakken produceert, niet door te zetten. Het had bijna een miljard euro moeten opleveren.

Het afblazen van de beursgang is niet alleen een tegenvaller voor Agendia zelf, maar ook voor bijvoorbeeld ABN Amro, een van de partijen die de beursgang begeleidde. Te meer omdat de bank eveneens de beursgang van Ziggo mee hielp voorbereiden, die nu ook niet doorgaat.

Aangezien de voorbereiding van een beursgang maanden in beslag neemt, en de kas van Agendia over een paar maanden leeg is, zal het bedrijf waarschijnlijk bij zijn huidige aandeelhouders aankloppen voor extra geld. Een alternatief is dat er nieuwe aandeelhouders instappen. Of dat het bedrijf wordt overgenomen.

In ieder geval hebben de huidige aandeelhouders zich erop vastgelegd Agendia voorlopig te blijven steunen. Volgens het prospectus financieren ze het bedrijf tenminste tot 30 juni 2012. Grote aandeelhouders zijn investeerders Gilde (11 procent), de Van Herk Groep uit Rotterdam (18 procent), en Gendi (15 procent), dat onderdeel is van ING. De drie oprichters van Agendia hebben eenderde van de aandelen in handen.

Aangezien de huidige investeerders het nodige geld achter de hand hebben, is het onwaarschijnlijk dat Agendia over de kop gaat. Dat zou ook zonde zijn. Niet alleen wegens de 75 miljoen euro die al in het bedrijf is gestopt sinds de oprichting in 2003. Ook gezien zijn technologie. Agendia loopt internationaal mee voorop bij de ontwikkeling van diagnostische DNA-tests. Daarmee zijn specifieke mutaties in het DNA van tumoren aan te tonen. En daaruit is weer van alles af te leiden. Bijvoorbeeld of een tumor gaat uitzaaien. Of een tumor ongevoelig is voor bepaalde kankermedicijnen?

Dit soort tests zullen de diagnose en behandeling van kanker met sprongen verbeteren, verwacht wetenschappelijk directeur René Bernards van Agendia. Deze krant sprak hem vorige week donderdag, toen de beursgang nog gewoon leek door te gaan. Volgens Bernards krijgen veel vrouwen nadat bij hen borstkanker is vastgesteld, en nadat ze zijn geopereerd, standaard een chemokuur. Maar die is lang niet bij alle vrouwen nodig. Een deel van hen heeft sowieso een kleine kans dat de ziekte na de operatie terugkomt. Een chemokuur verkleint die kans niet verder. „Het enige wat de kuur doet is deze vrouwen blootstellen aan giftige stoffen”, zegt Bernards. Volgens hem wordt er jaarlijks wereldwijd 40 miljard dollar uitgegeven aan medicijnen tegen borstkanker. Slechts een op de vier vrouwen heeft er baat bij. „Driekwart van het geld wordt door de goot gespoeld”, zegt Bernards.

Agendia heeft nu vier tests op de markt die zijn gericht op borstkanker. Het ontwikkelt ook tests voor darm- en longkanker. In Europa krijgt het de borstkankertests lastig verkocht. Volgens Bernards stuit het bedrijf op conservatisme van zorgverzekeraars en oncologen. Vandaar dat het bedrijf zich vooral richt op de Amerikaanse markt. Daar zit wel een geduchte concurrent, Genomic Health, die soortgelijke tests op de markt brengt. Het boekte vorig jaar een omzet van 178 miljoen euro, en haalde een winst van bijna 5 miljoen euro.

Bij Agendia bedroeg de omzet vorig jaar 4,5 miljoen euro. Aangezien er meer geld is uitgegeven dan er binnenkwam, leed het bedrijf een verlies van 16 miljoen euro.