Netelenbos: hsl opnieuw aanbesteden want NS maakte er een potje van

Tineke N E T E L E N B O S. minister Verkeer & Waterstaat. foto VINCENT MENTZEL/NRCH. 22 mrt 2001 =====F/C====== voor Holl.Dagboek TIneke Netelenbos in 2005. Foto NRC/Vincent Mentzel

De concessie voor de hogesnelheidslijn (hsl) tussen Breda en Amsterdam die in 2001 naar de NS ging zou opnieuw aanbesteed moeten worden. Dat zegt Tineke Netelenbos, verantwoordelijk minister van Verkeer en Waterstaat (1998-2002) ten tijde van de gunning van het contract aan de NS, in een interview met NRC Handelsblad.

NRC-redacteuren Steven Derix en Huib Modderkolk brachten zaterdag het nieuws dat de NS bewust veel te hoog had geboden op de openbare aanbesteding. Vanaf de aanbesteding van de hsl in 2001 waren verschillende kabinetten op de hoogte van de financiële problemen van exploitant High Speed Alliance, een consortium van NS en KLM. Doordat niet werd ingegrepen dreigt de overheid 2 miljard euro verlies te moeten incasseren.

Onder supervisie van Netelenbos tekende het consortium van NS en KLM een contract met de overheid voor de duur van 15 jaar. Ze zegt nu:

“De minister [Schultz van Haegen, red.] moet de hsl opnieuw aanbesteden. Daar is niets op tegen. De winnaar van de vorige keer heeft er een potje van gemaakt. Nou, ik zou zeggen: doe het opnieuw. Dan kunnen buitenlandse partijen weer meedingen en zal NS met een vlijmscherp bod moeten komen. Doe je dat niet, dan draait de belastingbetaler op voor het falen van NS. Dat is niet terecht.”

De Thalys rijdt inmiddels van Amsterdam naar Parijs, maar op het binnenlandse deel van de hogesnelheidslijn (hsl) naar Breda blijft het behelpen. De Fyra, een opgepimpte intercity, rijdt niet de topsnelheid van 300 kilometer per uur, maar maximaal 160, en de exploitant van de hsl kampt al jaren met financiële problemen.

Netelenbos haalt hard uit naar de Nederlandse Spoorwegen.

“Er is een cynisch spel gespeeld door NS, daardoor is de hsl geen succes geworden. Het bedrijf heeft een niet-reëel bod gedaan op de lijn en er vervolgens weinig energie ingestopt om er daadwerkelijk een succes van te maken. Ik zou me er voor schamen als ik de NS was.”

Tien jaar nadat het contract werd gegund aan NS, is de hsl nog altijd niet volledig operationeel. Minister van Verkeer Schultz is in onderhandeling met NS. Volgende week hoopt zij de Kamer over mogelijke oplossingen in te lichten.

Lees het interview met oud-PvdA-minister Tineke Netelenbos vanmiddag in NRC Handelsblad of vanaf 15.00 uur in de digitale editie.