Autoleasebedrijf van ING staat in etalage

Bank en verzekeraar ING onderhandelt over de verkoop van zijn autoleasebedrijf ING Car Lease. Het concern is, volgens Het Financieele Dagblad, al maanden bezig met de transactie, waarmee een bedrag van circa 4 miljard euro is gemoeid. Een woordvoerder van ING, dat bezig is met een herstructurering, wil geen commentaar geven op de verkoopplannen en zegt dat de bank en verzekeraar „de portefeuille continu doorlicht”.

Vorige week verkocht ING de Amerikaanse tak van de internetspaarbank ING Direct aan Capital One. ING krijgt 6,3 miljard euro voor de verkoop. De verkoop is onderdeel van de hervorming die ING werd opgelegd door de Europese Commissie, nadat het bedrijf in 2008 voor 10 miljard aan staatssteun had gekregen. De Europese Commissie verbond vervolgens als voorwaarde aan deze steun dat ING kleiner moest worden.

ING-topman Jan Hommen liet in een verklaring weten dat ING met de verkoop laat zien dat het duidelijk stappen neemt richting de hervorming die de Europese Commissie van de bank en verzekeraar heeft geëist. ING zal, volgens Hommen, een groot gedeelte van de verkoopopbrengst gebruiken om het restant aan staatssteun af te lossen. ING heeft inmiddels 7 miljard euro van de 10 miljard euro afgelost.

De verkoop van het autoleasebedrijf staat niet op het lijstje met desinvesteringen die ING moet doen van de Europese Commissie en die het concern bekend heeft gemaakt in het kader van de strategie Back to Basics. ING is volgens analisten al enige tijd bezig om ook het autoleasebedrijf af te stoten. ING Car Lease staat met zo’n 360.000 voertuigen in de Europese top-5 van leasemaatschappijen die niet zijn gelieerd aan een autoproducent. Analist Lemer Salah van SNS Securities verwacht dat Arval, Leaseplan en Athlon de belangrijkste gegadigden zijn.

Door verkoop zou ING kapitaal kunnen vrijmaken. Dat is noodzakelijk, want de kapitaaleisen voor grote banken worden aangescherpt. Analisten verwachten dat systeembanken zoals ING rond de 1,5 procent extra bufferkapitaal zullen moeten aanhouden.

Tijdens de economische crisis bleek opnieuw hoe conjunctuurgevoelig autoleasebedrijven zijn. In 2008, het laatste jaar dat ING cijfers publiceerde van dit bedrijfsonderdeel, verdampte de nettowinst bijna volledig door afschrijvingen op auto’s en lagere verkoopresultaten. ING besloot daarom fors te saneren in de autoverhuur. Inmiddels trekt de markt voorzichtig aan, aldus analist Salah. ING grijpt dit moment volgens de analist aan om zijn activiteiten te verkopen.

Op de Amsterdamse effectenbeurs daalde vanmorgen de koers van het aandeel naar 7,95 euro.