‘Treinreizigers lopen onnodig veel gevaar in tunnels’

Botlek spoortunnel, Betuweroute Rotterdam 7-02-03 © Foto Merlin Daleman De Botlek spoortunnel van de Betuweroute, februari 2003. Foto Merlin Daleman

Treinreizigers lopen onnodig veel gevaar bij ongelukken in tunnels door de manier waarop de hulpverlening is georganiseerd.

Bij calamiteiten in spoortunnels is nu een belangrijke rol weggelegd voor de brandweer. Er gaat echter kostbare tijd verloren omdat deze niet altijd binnen een kwartier ter plaatse is. Dat blijkt uit een rapport van het Platform Transportveiligheid, dat de chaotische afhandeling van een incident in de Schipholtunnel in 2009 onderzocht, meldt de NOS.

Het platform adviseert verkeersminister Melanie Schultz van Haegen daarom treinpersoneel in de eerste cruciale tien minuten van een ongeluk de leiding te geven. De machinist en conducteur moeten zelf kunnen beslissen of een trein doorrijdt of wordt ontruimd. De minister is van mening dat de spoorbedrijven de aanbevelingen uit het rapport moeten overnemen.

Op 2 juli 2009 ontstond flinke rookontwikkeling in de Schipholtunnel. Honderden reizigers bleven door gebrekkige communicatie tussen hulpdiensten, verkeersleiding en treinpersoneel twintig minuten in de spoortunnel. In een uitgelekt rapport van NS Reizigers werd gesproken over een ramp waaraan de reizigers waren ontsnapt. De Tweede Kamer vroeg daarop om opheldering.