TomTom kijkt uit naar een nieuwe autodeal

Weer een concurrent minder. Dat dacht TomTom-topman Harold Goddijn deze week toen hij hoorde dat het Amerikaanse navigatiebedrijf Garmin het Duitse bedrijf Navigon had overgenomen. Op die manier hoopt TomToms belangrijkste concurrent marktaandeel te winnen op de Europese markt. Goddijn: „Navigon is geen grote speler op de Europese markt, maar heeft wel een goede positie in Duitsland.”

Navigon is bovendien succesvol als app op de smartphone-markt, waar het net als TomTom navigatiesoftware verkoopt aan bijvoorbeeld iPhone-gebruikers. Door de opkomst van de smartphone zijn consumenten minder snel te porren voor een los navigatiekastje. De verkoopcijfers daarvan lopen met name in de VS hard terug: daar krompen de verkopen in april met 15 tot 20 procent. Eind april gaf TomTom een omzetwaarschuwing af voor 2011. Die zakt onder de 1,5 miljard euro, is de verwachting. In plaats daarvan hoopt het navigatiebedrijf meer omzet te genereren door kaarten en geavanceerde verkeersdiensten te verkopen.

De terugval is met name te wijten aan de opmars van telefoons met een Google Android besturingssysteem – die zijn voorzien van gratis navigatie. TomTom heeft weliswaar een Android-applicatie in voorbereiding, maar staat niet te springen om te concurreren met het gratis Google-aanbod.

Gisteren gaf TomTom een update van enkele verbeteringen aan zijn navigatiediensten. Dat die bijeenkomst samenviel met de overname van Navigon was toeval, hoewel de nieuwe aankoop van Garmin een voorbeeld is van de aanhoudende consolidatie in de navigatiemarkt.

TomTom heeft wat goed te maken na de deuk in het vertrouwen die het in april opliep. Toen bleek dat de routegegevens van TomTom-klanten ook gebruikt werden door de politie: voor hun snelheidscontroles onderzochten agenten de TomTom-statistieken om plekken te vinden waar gemiddeld te hard gereden wordt. Na wat verwarring besloot TomTom de licentievoorwaarden aan te passen en dergelijk hergebruik door opsporingsinstanties te verbieden „hoewel we strikt juridisch gesproken geen regels overtraden”, aldus Goddijn.

De topman van TomTom denkt dat de imagoschade beperkt is gebleven. „We hebben de koe bij de hoorns gevat en de licentievoorwaarden meteen veranderd. Daardoor maakt de politie nu al geen gebruik meer van die gegevens.”

TomTom wil zijn rijke databases, gebaseerd op miljarden autokilometers en routegegevens juist inzetten voor het algemeen belang: om de verkeersdrukte terug te dringen ten bate van alle weggebruikers. Als maar genoeg automobilisten de drukte kunnen omzeilen met de HD Traffic-diensten – gedetailleerde actuele verkeersinformatie waarvoor je moet betalen – dan verbetert dat de doorstroming voor al het verkeer. De HD Traffic-dienst draait nu in 19 landen, waaronder sinds kort de belangrijke Amerikaanse markt.

Ondanks die uitbreiding lijken beleggers weinig heil te zien in de toekomst van het bedrijf, getuige de dakende trend van het aandeel TomTom. Maar de ambities zijn er niet minder om geworden. Goddijn: „Er zijn een miljard auto’s op de wereld en we kunnen ons geen toekomst voorstellen waarin die voertuigen niet zijn uitgerust met rijke navigatie en internetdiensten.”

De snelst groeiende tak binnen TomTom zijn de ingebouwde systemen, dankzij deals met Renault, Mazda, Toyota en Fiat. TomTom is een uitdager in een markt die tot nu toe gedomineerd wordt door duurdere ‘infotainment’-systemen die al snel 2.000 euro kosten. Een ingebouwde tomtom kost tussen de 500 en 700 euro. Zo heeft de Nederlandse fabrikant in korte tijd 10 procent marktaandeel in het automotive-segment verworven.

Jonathan Husby, verantwoordelijk voor TomToms autodivisie, is tevreden over de ingebouwde tomtoms: bij de modellen van Renault neemt 40 procent van de klanten het navigatiesysteem af. Husby verwacht dat TomTom in september nog een partnerschap met een autofabrikant bekend maakt.

Het is de verwachting dat de integratie van slimme apparaten met internetverbinding straks net zo standaard is als een airco of een ingebouwde cd-speler. „In 2020 heeft bijna 70 procent van de auto’s ingebouwde infotainment”, zegt Husby. „De afzetmogelijkheden groeien, ons marktaandeel ook.”

Op den duur zal de ingebouwde tomtom zelfs verbinding maken met het motormanagement van de auto, om de bestuurder te helpen zuiniger te rijden. En, zo hoopt het bedrijf, de afnemende belangstelling voor navigeren met de zuignap, ruimschoots compenseren.