Ontwerpen op wereldreis

De kleren en sieraden van het Nederlandse modelabel Died worden gemaakt samen met lokale ambachtslieden wereldwijd. ‘Een droomscenario voor iedere ontwerper.’

Na een zeven maanden durende wereldreis kwamen Diederik Verbakel en Marieke Holthuis in juli 2010 weer thuis in hun woonplaats Aalten.

Ze vonden het jammer dat de reis erop zat, maar wat overheerste was een gevoel van trots. Ze waren er toch maar mooi in geslaagd om onderweg, met hulp van lokale ambachtslieden, de eerste collectie voor hun kersverse modelabel Died te maken.

Inmiddels worden de handgemaakte kleren en sieraden van Died verkocht in winkels in Nederland, China en Japan. De stijl houdt het midden tussen elegantie en ruigheid: stoere jurken zijn versierd met delicate kralenborduursels, verfijnde sieraden hebben een robuuste uitstraling en fijne kasjmier sjaals zijn bedrukt met behulp van houtblokken.

Het begon allemaal met een opmerking aan de ontbijttafel. „Wat moeten we nog doen voor we dood gaan?”, vroeg Verbakel (nu 34) anderhalf jaar geleden al broodjes smerend aan Holthuis (36). „Ik wil wel eens een wereldreis maken en een modemerk opzetten”, antwoordde Marieke. „Gaaf,” zei Diederik, „dat doen we gewoon.”

Tickets werden geboekt en al even voortvarend registreerden ze de merknaam Died. Dat betekent niets lugubers, maar is een afkorting van Diederik, en een woord dat je volgens de ontwerpers niet snel vergeet.

Over de volgende stap, het definitief opzeggen van hun banen bij het Italiaanse jeansmerk Diesel, waar beiden al tien jaar voor werkten, hebben ze iets langer nagedacht. Maar moeilijk was de beslissing niet. Holthuis: „Diesel had me net een nieuw contract voor vijf jaar aangeboden. Ik besefte dat ik veertig zou zijn als dat zou aflopen. Ik wist dat ik dat niet wilde.” Ook Verbakel, die voor zijn vertrek naar Italië in 2000 de Frans Molenaarprijs won met een uitgesproken wilde collectie, was toe aan iets anders.

Hun vrienden reageerden verbaasd, ze hadden immers allebei een goede baan bij een spannend label. „We hadden het inderdaad al heel leuk”, lacht Holthuis. „Maar een mens is nooit tevreden, en ik vind het belangrijk om in ons vak om de paar jaar te veranderen van positie. In onze Diesel-tijd wisselden we regelmatig van specialisatie. Dat heeft ons fris gehouden.”

Machu Picchu

In januari 2010 begonnen ze aan hun reis. Eerste bestemming was Cuba, vervolgens gingen ze naar Argentinië en Brazilië. Daarna vlogen ze via Amerika naar Hawaï, Japan, Australië, Indonesië, Bangkok en Nepal. Ze eindigden in India. Natuurlijk: de Machu Picchu in Peru was geweldig, zeggen ze. Hawaï sprak niet aan: „Plat en fake.” Nepal emotioneerde vanwege de pracht en praal, de kunst, de mensen en het dagelijkse leven. Maar verwacht van de ontwerpers geen eindeloze verhalen over de landen die ze bezochten.

Liever praten ze over de collecties die ze er maakten. In Brazilië kwamen de eerste sieraden tot stand. In het dorpje Salvador da Bahia zagen ze een winkeltje dat sieraden verkocht, die in het dorp bleken te zijn gemaakt. Een dag later werkten Holthuis en Verbakel al samen met de plaatselijke zilversmid. „Ter plekke kwamen we op ideeën die je niet verzint op de tekentafel”, zegt Verbakel. Hij pakt een lang collier met stenen die in het Braziliaanse dorp van zwart geperst glas zijn gemaakt, geslepen in een hoekige vorm. De zilveren ketting die er aan hangt is deels glanzend en deels donker. „Zilveren sieraden die ouder moeten lijken worden in een oxidatiebad gegooid. Dat bracht ons op het idee om de ketting gedeeltelijk in zo’n bad te dippen.”

Holthuis en Verbakel ontdekten dat ambachtelijk werken hen ongelofelijk inspireerde. Bij Diesel werkten ze, zoals gebruikelijk in de confectie, ideeën altijd eerst uit op papier. Ze stuurden de ontwerpschetsen naar China, en drie maanden later kwamen het kledingstuk dan terug. Holthuis: „Het resultaat was altijd fout. Onze nieuwe werkwijze is een droomscenario voor iedere ontwerper. Het is fantastisch om in Indonesië naast een goudsmid te zitten die een bepaalde techniek beheerst, of in India voor je ogen een borduursel te zien ontstaan.”

Ook de ambachtelijk gemaakte sjaals en jurken kwamen spontaan tot stand door te experimenteren met verftechnieken, stempelen met houtblokken en borduren. In Mumbai lieten ze kralenborduursels maken. Holthuis toont een simpel zomerjurkje waarvan de bovenkant van het decolleté is geborduurd met bloemen van glimmende kleine kraaltjes en pailletten. De kwaliteit doet niet onder voor een coutureborduursel. Verbakel: „Voor verfijning, zo hebben we in ons werk geleerd, moet je de tijd nemen. Tijd die we in het Westen niet hebben.” Holthuis: „Verfijning is luxe, en werken met ambachtslieden is luxe. Natuurlijk kun je stukken door het Parijse borduur-atelier Lesage laten uitvoeren. Dat werkt voor Chanel en Dior, maar dat is onbetaalbaar.”

Dieds productie vindt grotendeels plaats in India. „Toch niet door kinderen?”, krijgen de ontwerpers vaak te horen. Verbakel, geïrriteerd: „Nee natuurlijk niet, wij laten die mooie borduursels door volwassenen maken zodat zij hun gezinnen kunnen onderhouden.” Eerlijk gezegd vindt hij het vooral een hypocriete vraag. „De meeste mensen dragen goedkope kleding van snelle modeketens die gemaakt worden door kinderen.”

Vooralsnog kunnen Holthuis en Verbakel nog niet leven van Died. Ze freelancen er daarom bij voor modebedrijven. Op één voorwaarde: dat ze hun nieuwe werkmethode voort kunnen zetten. Klanten krijgen dus kant-en-klare producten en geen ontwerpschetsen vooraf waarvan ze toch niet weten of het eindresultaat er echt op gaat lijken.

De collecties van Died worden gepresenteerd op internationale modebeurzen. De eerste werd meteen al opgepikt door inkopers. Holthuis heeft wel een idee waarom. „Er is een omslag bezig van massaproductie naar producten met een verhaal”, zegt ze. „Maar wat ook telt: een sjaal van zijde draagt gewoon veel prettiger dan één van polyester.”

Prijzen vanaf € 145 voor een katoenen jurk met borduursel tot € 975,00 voor een zijden avondjapon met kralenmotief. Sieraden vanaf € 145,00 tot € 1180. Handgeverfde zijden sjaals vanaf € 140,00. Voor onlineverkoop en verkoopadressen diedworld.com