Koop geen pak van Paul Smith

Stemmen kan elke dag, via de portemonnee. ‘Rank a Brand’ geeft de consument stemadvies.

Fout. Iedere stad heeft wel zo’n Kalverstraat, met rekken vol koopjes op de stoep en lokkertjes in de etalages. Een overhemd voor 12 euro, drie kussentjes voor de prijs van twee, een smartphone gratis bij een tweejarig abonnement.

Voor funshoppers is het alle dagen feest! Maar zouden ook zij wel eens een stemmetje in hun hoofd horen, dat zegt: je hebt je tassen weer volgepropt met spullen van dubieuze merken, hebbedingetjes zijn ’t, die walmen van de CO2 en huilen om kinderarbeid.

Goed. Zo kan het ook. Ga shoppen met je ‘gratis’ smartphone en check vóór het pinnen of de koopwaar is gemaakt met respect en liefde voor mens en milieu. Zie daarom: rankabrand.nl – ook gratis als app te downloaden. ‘Rank a Brand’, vertaald: ‘Maak een ranglijst van merken’. Tientallen vrijwilligers en drie vaste medewerkers (betaald met subsidies van een ministerie en ontwikkelingsorganisatie Hivos) werken sinds anderhalf jaar aan deze database. Tot dusver hebben ze bijna 750 merken tegen het licht gehouden. Ze onderzoeken de bedrijven op 16 à 24 onderdelen, in drie categorieën: klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden.

Een voorbeeld. Er zijn mannen die watertanden bij een pak van Paul Smith. Hoe ‘duurzaam’ is dit trendy merk? Niet! Het Britse modehuis scoort ‘1 uit 16’: een miezerig rood streepje bij Rank a Brand. Goed pak, kwaad geweten...

Er zijn mensen die het stoer vinden BMW of Mercedes te rijden. Jammer. Beide scoren maar ‘9 uit 24’: middenklassers zijn het op de markt van (relatief) schoon en eerlijk – ruimschoots achter minder ruige merken als Toyota, Fiat en Citroën.

Een groep jongeren heeft eind vorige maand de eerste sessie bijgewoond van de Rank a Brand Academie, die een campagne ontwikkelt om dit merk breder bekend te maken. Voorzitter Gerhard Schuil sprak ze toe: „Voor politiek kies je één keer in de vier jaar met een rood potlood, voor duurzaamheid elke dag met je portemonnee.” Er zijn nog plaatsen voor deelnemers. Reageren? Tweets kunnen naar @RankaBrand, of #Ecologisch.

Gijsbert van Es