Schaf subsidie af voor die oude, vervuilende auto’s

In het artikel ‘Morgen moet de lucht schoon zijn’ (NRC Handelsblad, 10 juni) spreekt redacteur Oscar Vermeer de vrees uit dat het in Nederland niet zal lukken met de Europese normen voor schone lucht. Volgens het kabinet biedt het Nationale Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) uitkomst, met subsidies op roetfilters, snelheidsbeperkingen, milieuzones in binnensteden et cetera.

Mij valt al enige tijd op dat in onze grote steden steeds meer oude, vervuilende auto’s verschijnen, met relatief nieuwe kentekens. Vooral oude dieselmodellen van Mercedes zijn erg in trek. In Duitsland zijn deze roetblazers voorzien van een rood milieuvignet. Ze mogen daar niet meer in het centrum van veel steden komen. Vaak zijn ze voor een habbekrats te koop. Invoeren naar Nederland is lucratief. Is zo’n auto minimaal 25 jaar oud, dan is hij vrijgesteld van wegenbelasting en goedkoop verzekerd, via een oldtimerverzekering. De overheid geeft subsidie op roetfilters. Diezelfde overheid geeft subsidie voor oude auto’s die grote hoeveelheden fijnstof produceren. Dit is dweilen met de kraan open.

Gerrit Selles

Utrecht