Belegger wacht de nieuw Blackberry af

De Blackberry kan niet meer op tegen de nieuwe generatie smartphones. De beleggers laten producent RIM in toenemende mate in de steek.

Het Canadese technologiebedrijf Research in Motion (RIM) vindt geen genade bij investeerders. Al maanden probeert de maker van de BlackBerry smartphone, tot voor kort een lieveling van de technologiewereld, de hardnekkige indruk weg te nemen dat het bedrijf zijn beste tijd heeft gehad.

Gisteren was er opnieuw slecht nieuws. RIM rapporteerde een omzet over het fiscale eerste kwartaal van 4,9 miljard dollar (3,5 miljard euro), een daling van 12 procent ten opzichte van het kwartaal ervoor en lager dan analisten hadden verwacht. De winst van 695 miljoen dollar viel eveneens tegen, vergeleken met 934 miljoen in het vorige kwartaal en 769 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.

Bovendien verlaagde RIM voor de tweede keer de omzetverwachting voor het lopende kwartaal, tot 4,2 à 4,8 miljard dollar – aanzienlijk lager dan de door analisten verwachte 5,5 miljard, een verdere terugloop ten opzichte van het afgelopen kwartaal.

Beleggers dreven de prijs van het aandeel RIM fors omlaag in de handel na het sluiten van de Noord-Amerikaanse beurzen. Aan de Nasdaq viel het aandeel tot onder de 30 dollar, na een slotkoers van ruim 35 dollar. Eerdere tegenvallende cijfers en een winstwaarschuwing in april hadden al een flinke tol geëist; het aandeel heeft dit jaar 39 procent aan waarde verloren.

De BlackBerry – nog niet zo lang geleden de internationale marktleider in smartphones met mobiele e-mail – ondervindt toenemende concurrentie, vooral van de iPhone van Apple en toestellen met het Android-systeem van Google. Met name op de Amerikaanse markt is RIM door hen in het nauw gedreven.

RIM lijkt niet snel genoeg te hebben gereageerd om zijn marktpositie te behouden. In de afgelopen twee kwartalen heeft het bijvoorbeeld geen belangrijke nieuwe modellen van de BlackBerry geïntroduceerd.

Weliswaar is RIM het afgelopen kwartaal met een tabletcomputer gekomen , als antwoord op de iPad van Apple, maar dat toestel, PlayBook, is met gemengde reacties ontvangen.

De vergelijking dringt zich op met Nokia, de Finse maker van mobieltjes die korte tijd onbetwist marktleider was, maar die positie verloor onder druk van moordende concurrentie en een onvermogen om zich aan te passen aan nieuwe marktomstandigheden.

Toch is het niet alleen onheil bij RIM. Het bedrijf, dat in enkele jaren is gegroeid van een onderneming met een jaaromzet van 2 miljard dollar tot 20 miljard, staat er financieel goed voor. Het beschikt over een sterke marktpositie in opkomende economieën als India – ook al verkoopt RIM daar veelal goedkopere modellen van de BlackBerry als de Curve, die minder winst opleveren.

De twee bestuursvoorzitters van RIM, oprichters Mike Lazaridis en Jim Balsillie, zien de toekomst van het bedrijf, ondanks de huidige vertraging, dan ook zonnig in. De koers van het aandeel RIM is volgens hen ondergewaardeerd. ,,Ik geloof echt dat we in de eindfase zitten van de huidige transitieperiode’’, zei Lazaridis gisteren. Maar volgens waarnemers nadert RIM een cruciaal moment en zijn drastische stappen vereist. Nu de vorige generatie toestellen veroudert, moet het bedrijf in de roos schieten met een nieuwe lijn om relevant te blijven.