Schouwburgbaas is niet rouwig om minder cabaret

Bladen over dans, beeldende kunst en klassieke muziek besteden nauwelijks aandacht aan de actuele bezuinigingen op de kunsten. Alleen TM, het blad over theater, maakt zich boos.

De vraag was: op welke manier besteden kunstbladen aandacht aan de bezuinigingen op cultuur? Want er staat nogal wat te gebeuren: orkesten en theatergezelschappen wordt de nek omgedraaid. Een culturele kaalslag! Al maanden wordt er geschreeuwd om cultuur. Kranten schreven pagina’s over het advies van de Raad voor Cultuur, eind april, en de onheilstijding van staatssecretaris Zijlstra van vorige week. Vandaar die vraag.

Het antwoord is: niet (in de meeste gevallen) en behoorlijk gedegen (in één geval). De bladen over dans (Dans Magazine), klassieke muziek (Luister) en beeldende kunst (Kunstbeeld) besteden nauwelijks aandacht aan de dreigende kaalslag. Alleen de lezer van Theatermaker, kortweg TM, wordt goed bijgepraat over het advies van de Raad voor Cultuur.

Hoofdredacteur Constant Meijers is lekker op dreef in zijn hoofdredactioneel ‘Goede bedoelingen’, waarin hij het heeft over „de natte droom van Wilders” en „de aan het begin van zijn carrière staande en naar succes hunkerende staatssecretaris”. Meijers kan makkelijk scoren, híj hoefde geen advies uit te brengen. Maar het beukt lekker. Meijers: „het gevaar van goede bedoelingen is dat daarmee ook een weg naar de hel kan worden geplaveid”.

TM heeft meer dan alleen van-dik-hout-zaagt-men-planken-repertoire. Het sprak vier schouwburgdirecteuren. Wat merken zij van de bezuinigingen? Het serieuze, minder toegankelijke toneel staat onder druk, zegt Jaap Lampe (Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem). „Het publiek tippelt op titels, op namen van acteurs en op een enkele schrijver. Shakespeare en Goos, dat verkoopt.” Lampe kiest voor „de commercieel veiligste titels. Inhoudelijk zou ik vaak liever anders kiezen”. Maar het is niet alleen maar huilen. Lampe is blij dat het musicalaanbod is verminderd. „Het publiek wist niet meer of het naar Zorro ging of naar Mary Poppins.” Of neem het cabaret. Opnieuw Lampe: „Kwam er wéér een impresario bij me langs met zestig onbekende cabaretiers. Knettergek werd je er van. Daarom denk ik: prima, schud maar aan die boom.”

In het hart van TM zit een uitneembare pagina met een samenvatting van het – inmiddels achterhaalde – advies Noodgedwongen keuzen van de Raad voor Cultuur.

De resterende vijftig pagina’s in TM gaan op aan de grote theaterfestivals deze zomer. Met veel interviews, o.a. met Pierre Audi.

De drie andere kunstbladen doen het liefst of de actualiteit niet bestaat, lijkt het wel. Al heeft Kunstbeeld wel een special over de Biënnale van Venetië en dat is, eerlijk is eerlijk, wel echt iets van nu. In Dans Magazine moeten we naar de column van Jan Kooijman (bekend van tv: GTST, So You Think You Can Dance) om over de kaalslag te lezen. Kooijman maakt zich hard voor de dansvooropleidingen; zelf deed hij de havo voor Muziek en Dans en zo’n school is nodig om talent te kweken. „Dames en heren politici, blijf dus van die vooropleidingen af!”

En wie echt niet wil worden lastiggevallen met de bezuinigingen, leze Luister („passie voor klassiek”) – met gratis cd! Het is een dikke glossy, 122 pagina’s, vol opgewekte stukken en 68 (!) cd-recensies. Het blad heeft een portret van de jonge (niet onaantrekkelijke) gitaarheld Milos Karadaglic. Hij is geen „notenvreter” en gaat geen „compleet autistisch gevecht” aan met de gitaar, dus dat zal wel goed zitten.

Luister doet veel aan vijftig jaar ZaterdagMatinee van Radio 4, onder meer door een interview met artistiek leider Kees Vlaardingerbroek. Hij heeft veel zin in het nieuwe seizoen. Maar wacht, er dreigden toch hele omroeporkesten te worden opgeheven? Het interview scheert er heel even langs. „Ik kan alleen maar hopen dat de politiek begrijpt wat hier op het spel staat”, zegt Vlaardingenbroek. „Plat materialisme heeft onze samenleving in de greep.” Dat was het. Daarna is het weer allemaal mooi en geweldig. Laten we maar gauw die gratis cd opzetten.