Muziek

Liedjes als schetsen

Eddie Vedder: Ukulele Songs

cd pop

Een cd gevuld met ultrakorte liedjes, begeleid door de ukelele, dat is niet wat je zou verwachten van Eddie Vedder. Vedder was ooit een van de voormannen van de grungebeweging uit Seattle, en geldt als pathosvolle brulboei. Dit keer heeft hij zijn galmpedaal thuisgelaten, en gekozen voor de ukelele, uit Hawaï, als exclusief instrument. Zo, zonder drum, grommende gitaar of elektrische instrumentaties, met deze ouderwetse ondersteuning, loert de nostalgie. En soms breekt deze inderdaad door, zoals in Vedders versie van het aloude ‘Dream A Little Dream’, of in een opvallend aangezette stembuiging. Maar in het grootste deel van deze zelfgeschreven liedjes, die eigenlijk eerder ‘schetsen’ zijn, heeft Vedder een mooi midden gevonden tussen ronken en het op jammerlijke toon meedelen van zijn zieleroerselen. Het resultaat is warmbloedig en intiem, en minder opzichtig gevoelig dan vele andere, naar Nick Drake verwijzende collega’s tegenwoordig. Vedders stem blijft een krachtige stroom, die alle aandacht opeist; de bijdrage van Chan Marshall (Cat Power) valt dan ook in het niet.

HESTER CARVALHO

Ode aan de boerderij

Neil Young: A Treasure (Reprise) cd pop

Toen Neil Young zijn lied ‘Get back to the country’ in 1984 als themanummer koos voor een tournee met een nieuwe band van rock- en countrymuzikanten, was dat een politiek statement. Hij ging op campagne voor het behoud van kleine boerderijen in de VS en riep tijdens zijn concerten op om een wetsvoorstel met die strekking te steunen. De muziek was eclectisch: van Buffalo Springfields ‘Flying on the ground is wrong’ tot een nieuw lied over de teloorgang van de auto-industrie in Detroit. Pianist Spooner Oldham, cajunviolist Rufus Thibodeaux en steelgitarist Ben Keith zorgden met opzwepend samenspel voor de beste countryrock die Young in zijn 45-jarige carrière maakte. Dit uit de archieven opgediepte live album heet niet voor niets A Treasure. Het bevat vijf niet eerder uitgebrachte tracks, waaronder het van Live Aid bekende ‘Nothing is perfect’. Met de stomende treinsong ‘Southern Pacific’ en de gitaarexplosie ‘Grey riders’ is het een monument voor topmuzikanten Ben Keith en Rufus Thibodeaux die er niet meer zijn, en de kleine boerderijen die Young niet heeft kunnen redden.

JAN VOLLAARD

Heerlijk achteloos

Bad Meets Evil: Hell The Sequel

cd hiphop

Eind jaren negentig leek Royce da 5’9” zijn oude rappartner op zijn succespad te volgen. Ze namen als Bad Meets Evil een EP op; Royce rapte op Eminems The Marshall Mathers LP en schreef voor Dr. Dre’s 2001. Maar na een zakelijk geschil gingen de twee uit elkaar. Eminem maakte met Shady Records andere acts groot (D12, 50 Cent); de cd’s van Royce dobberden in de underground.

De relatie is gerepareerd. Op deze EP rappen de twee fel en hongerig alsof het weer midden jaren negentig is en ze samen in een kelder staan. De twee liefhebbers troeven elkaar af met harde grappen, bizarre verhalen en ingenieuze rijmpatronen. De stadionpophit ‘Lighters’ met Bruno Mars is een uit de toon vallend rustpunt.

De watervlugge woordenstromen overheersen. In ‘Living Proof’ spelen de twee heerlijk achteloos met dimensies in ritme en rijm. In ‘I’m On Everything’ zijn hun raps speels en vol drugsreferenties. En in ‘The Reunion’ is Eminem terug als white trash-karikatuur Slim Shady die zijn vrouwen afbekt. Ook in herhaling: de saaie refreinen en het orkestrale effectbejag.

Saul van Stapele

Garage met disco

FaltyDL: You Stand Uncertain

cd dance

Het maken van You Stand Uncertain was een beproeving voor FaltyDL (Drew Lustman). De New Yorkse producer sloot zich helemaal af van de buitenwereld en zat soms twee weken zonder menselijk contact in zijn appartement te sleutelen aan zijn tracks. Toen hij een van de nummers naar Mike Padrinas stuurde, eigenaar van zijn label Planet Mu, kreeg hij als antwoord: „Dit is shit”.

Het was even slikken, maar You Stand Uncertain is daardoor een prachtig coherent album geworden en niet een verzameling losse dansvloertracks. Rode draad is UK Garage, een Brits genre dat lichtvoetige, springerige breakbeats combineert met soul- en R&B-vocalen. Maar FaltyDL beziet de Britse dansmuziek vanuit New York en voegt er een dosis disco, house en hiphop aan toe.

De sfeer is rokerig en sensueel, een duidelijke invloed van Burial. Het album opent mooi met het bitterzoete ‘Gospel of Opel’, waarop zangeres Anneka de show steelt over een rustige beat die kleur krijgt door jazzy orgels en lichtvoetig gitaargetokkel. Daarna wint de plaat aan snelheid met een typische UK Garage track als ‘Brasil’, maar ook met de diepe house van ‘You Stand Uncertain’.

Toon Beemsterboer