Fabelachtige opera in de tuin van het paleis

opera

Orfeo ed Euridice

Van C.W. von Gluck. Door De Utrechtse Spelen en Concerto A’dam o.l.v. Hoite Pruiksma. Paleis Soestdijk. T/m 23/7.

Paleis Soestdijk functioneert bijna twee maanden als een Nationaal Historisch Opera Museum. In Glucks Orfeo ed Euridice verbindt regisseur Jos Thie de eeuwige Griekse mythe met het Nederlandse recente verleden en het heden. Als Orfeus’ bruid Euridice sterft, komt uit het paleis Amor te hulp. Het is koningin Juliana, de liefdevolle moederlijke goedheid zelve, een rol van sopraan Ilse van de Kastelen, mét vlinderbril. Ze fietst over het water van de onderwereld en brengt Euridice weer tot leven. „Triomf!”, zingt het koor. Vuurwerk. Rond de paleisvijver staan alle prominente Oranjekoppels, van Willem III en Emma tot en met Willem-Alexander en Máxima.

De voorstelling op de flinterdunne grens van leven en dood past in de traditie van het baroktheater: het onvoorstelbare wordt zichtbaar gemaakt. Furiën met fakkels dansen over brandend water. De dreigende natuur manifesteert zich in donder en bliksem, een overvliegende uil en talloze vuurvliegjes.

Euridice, de gekwelde sopraan Stefanie True, verdwijnt spoorloos in het water om verderop te worden herenigd met Orfeus, de krachtig en klaaglijk zingende countertenor Gary Boyce. Amor, de sopraan Ilse van de Kastelen mèt vlinderbril, wordt op de tandem teruggebracht door prins Bernhard.

In de versterking winnen de zangers het van het orkest, met wat verlies aan drama. Dat wordt ruim gecompenseerd door de fabelachtige en effectvol belichte enscenering van dit vorstelijke locatietheater, in zijn soort uniek.

Kasper Jansen