Echte kleren, echte tentoonstelling

Het is de afgelopen weken al eindeloos vaak opgeschreven: de fictieve muze Amber is het thema van de vierde Arnhem Mode Biënnale. Amber – eigenlijk AMBer- is mode, mode is Amber. En mode is niet alleen kleren, maar ook geur, accessoires, muziek en sfeer. Deelnemende ontwerpers mochten dat gegeven verder geheel naar eigen inzicht invullen.

Regenkleding op Get Real/Real SelfRegenkleding op Get Real/Real Self

Het is de afgelopen weken al eindeloos vaak opgeschreven: de fictieve muze Amber is het thema van de vierde Arnhem Mode Biënnale. Amber - eigenlijk AMBer- is mode, mode is Amber. En mode is niet alleen kleren, maar ook geur, accessoires, muziek en sfeer. Deelnemende ontwerpers mochten dat gegeven verder geheel naar eigen inzicht invullen. En wel heel vrijblijvend uitgangspunt, merkte ik toen ik vandaag eindelijk de hoofdtentoonstelling Amber bezocht. Ontwerpers laten vooral hun huidige zomercollectie zien, in een al dan niet bijzondere opstelling.

Er waren mooie, en soms ook verrassende kleren te zien, zoals die van Preen of de jonge ontwerper Maarten van den Horst. Installaties die ontroerden, zoals de brandende kaars in de vorm van een levensgroot, opgekruld  in bed liggend meisje van het Belgische A.F. Vandevorst. Maar wat overheerste was een gevoel van willekeur. Waarom wel Rodarte en niet, zeg, Comme des Garçons? (Omdat die eerste ‘ja’ hadden gezegd en die tweede misschien ‘nee’?). Hoe relateert meisje Amber zich tot de mannenmodemerken die te zien zijn? Waarom staat Bas Kosters tussen net afgestudeerde ontwerpers?

En zeker, de collecties van Prada en Jil Sander waren de twee toonaangevende voor deze zomer, maar die hadden we allemaal  al in en op oneindig veel bladen en blogs gezien. Waarom moeten we er op de biënnale nog een keer naar kijken? Had niet op z’n minst duidelijk moeten worden gemaakt waarom juist die kleren nu zo aanslaan? Kortom: waar gaat de tentoonstelling eigenlijk over? Wat zegt Amber over de mode van dit moment? Niet zo veel, eigenlijk.

Detail van een fotowand in het MMKADetail van een fotowand in het MMKA

Veel strakker geregisseerd is de tentoonstelling van  kunstenaar/onderzoeker Joke Robaard en kunstenaar/art director Giene Steenman in het Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Get Real/Real Self. Die gaat over het begrip ‘echt’ in mode. Zo eens in de vijf jaar wordt in de modewereld geroepen dat mensen (vrouwen, meestal) weer behoefte hebben aan ‘echte kleren’ die aansluiten bij een ‘echt vrouwenleven’.

Robaard en Steenman onderzoeken wat dat is, ‘echt’. Ze beginnen met de meest echte, want meest functionele, kledingstukken die zo ongeveer bestaan: de regencape en de parka. Functionele jassen en capes hangen naast mode-uitvoeringen. Wat is echt? Waar begint mode? Wat is mode? Hoe ‘echt’ is een regenjas van Hermès nog? Zo filosoferen Robaard - met behulp van kledingstukken, foto’s en teksten - ook over bijvoorbeeld zwart (‘het nieuwe zwart’), T-shirts, pyjama’s, broeken. Ook de geheel eigen taal van de modebladen is onderwerp van de tentoonstelling.

De sober ingerichte expositie slaat af en toe een zijweg in (foto’s van modellen voor een raam), en is soms behoorlijk cryptisch. Geeft niks. Get real/Real Self doet een uitspraak over mode en stemt tot nadenken. Dat is meer dan je van Amber kunt zeggen.

Fotografie: Marc Pluim

Get Real/Real Self, tot en met 18 september in het MMKA, Arnhem. mmkarnhem.nl