Het beste luisterboek?

Morgen wordt in het radioprogramma Kunststof de winnaar van het beste Luisterboek bekend gemaakt.

Gijs Scholten van Asschat maakt de meeste kans.

Wanneer de jury van de Esta Luisterboek Award woensdagavond bekend zal maken welk luisterboek in 2010 het beste was, kunnen ze met duidelijke richtlijnen werken. Dat blijkt uit de keuze die de jury heeft gemaakt: er lijkt niet gekeken naar de literair-historische meerwaarde (zo kwamen gevonden opnamen van de dichteres Fritzi ten Harmsen van der Beek vorig jaar uit), maar naar voordracht. Hierbij onze punten en rapportcijfers.

Gijs Scholten van Aschat leest en zingt Paul Biegel, De tuinen van Dorr. (Rubinstein, 4 cd’s, € 16,95)

Acteergehalte: 10

Ritme: 9

Stiltegebruik: 8

Notitie: Schitterend voorgelezen en raak gezongen. Dankzij de zang wordt de meerwaarde van een luisterboek boven dat van een boek duidelijk. Geen vervelende stiltes en ook niet overdreven op het kind gericht, zodat de toon naar wordt.

Jan Meng leest Cornelia Funke, Reckless – Achter de spiegel. (Rubinstein, 7 cd’s, € 22,95)

Acteergehalte: 7

Ritme: 7

Stiltegebruik: 7

Notitie: Uiteraard leest Jan Meng goed voor, maar hij doet dat wel met veel nadruk. De stem gaat omhoog wanneer het woordje ‘omhoog’ wordt uitgesproken. Alsof Meng weinig vertrouwen in het verhaal zelf had en met nadrukkelijk acteerwerk de spanning wilde opvoeren.

Wanda Reisel leest Plattegrond van een jeugd. (Contact, 4 cd’s, € 14,95)

Acteergehalte: 7

Ritme: 5

Stiltegebruik: 3

Notitie: Erg goed dat er soms gebruik wordt gemaakt van ouderwetse hoorspelattributen als de grindbak bij het tuinpad, of rinkelend glas bij gebroken ruiten. Maar Reisel heeft de neiging midden in zinnen stiltes te laten vallen, op deze manier diepzinnigheid suggererend op plekken waar van diepte helaas geen sprake is.

Dimitri Verhulst leest De laatste liefde van mijn moeder. (5 cd’s, € 18,95)

Acteergehalte: 6

Ritme: 6

Stiltes: 7

Notitie: Dimitri Verhulst kan zeker voorlezen, maar hij weet dat inmiddels iets te goed. De manier waarop hij leest, met de telkens zeer nadrukkelijk in toonhoogte afzakkende zinnen, klinken na enige tijd als een maniertje, waaraan je je na een kwartier mateloos gaat ergeren.

Annemarie Prins leest Annejet van der Zijl, Anna. Deel 3 – Annie. (Rubinstein, 3 cd’s. € 14,95)

Acteergehalte: 8

Ritme: 7

Stiltes: 7

Notitie: Annemarie Prins is een uitstekende keuze voor de vertolking van Annie M.G. Schmidt. Maar soms klinkt het te veel als een uitgebreide ‘gek-mens-was-die-Annie-hè?’. En Prins is niet enorm veel beter dan Dieuwertje Blok en Malou Gorter (die deel 1 en 2 voorlazen) dus het zou raar zijn om juist déze te bekronen.

De uitreiking van de prijs voor het beste luisterboek is morgen in Kunststof, radio 1