Eerste schip met vloeibaar aardgas van -162 graden Celsius gelost in haven Rotterdam

In de Rotterdamse haven is gisterenochtend voor het eerst een schip met afgekoeld, vloeibaar aardgas (liquified natural gas, LNG) aangekomen. Het gas is afkomstig uit Trinidad en is aangevoerd door een schip van het Britse energieconcern BP. Het gas, dat een temperatuur heeft van -162 graden Celsius, wordt opgeslagen in de reusachtige Gate terminal van Gasunie en opslagbedrijf Vopak. Deze terminal wordt officieel in september in gebruik genomen, en zal de komende maanden worden getest. Het aardgas komt voorlopig alleen in het zogeheten H-gasnet, waarop tachtig industriële gebruikers zijn aangesloten, waaronder chemieconcerns DSM en AkzoNobel. Binnen enkele weken verwacht de Gate terminal de tweede lading LNG. Voorzitter Bernard Wientjes van werkgeversorganisatie VNO-NCW sloeg eerder dit jaar alarm over de import van LNG met wisselende kwaliteit uit allerlei landen. De installaties van fabrieken, en ook de geisers van huishoudens, kunnen niet tegen al te grote schommelingen in de gaskwaliteit. Foto Maarten Hartman Nederland, Rotterdam, Maasvlakte, 13-6-2011. Foto Maarten Hartman. Rotterdam - In de Rotterdamse haven is maandagochtend vroeg voor het eerst een tanker met vloeibaar aardgas (LNG) aangekomen. Het BP-schip British Trader meerde af bij de nieuwe Gate Terminal op de Maasvlakte dat begonnen is met proefdraaien. Voorafgaand aan de start van de commerci‘le operatie van Gate terminal in september 2011, worden de installaties gedurende een aantal maanden uitgebreid getest. In de eerste fase worden de tanks en het leidingwerk afgekoeld tot -162 graden Celsius. Op deze temperatuur komt het gas vanaf de tanker en wordt het opgeslagen in de drie opslagtanks op de terminal. Omdat tijdens deze testfase nog niet alle apparatuur in gebruik zal zijn, moet er gedurende een aantal dagen overtollig gas afgefakkeld worden en is er bij de terminal tijdens deze periode een fakkel te zien. De verbranding van dit gewone aardgas is veilig, reukloos en gebeurt zonder roetvorming. De hele procedure is in nauw overleg met de vergunningverstrekker DCMR Milieudienst Rijnmond afgestemd en is standaard bij het opstarten van elke LNG-terminal. Gate terminal ligt sinds de start van de bouw in 2008 goed op schema en verwacht zijn commerci‘le operatie te kunnen starten per september 2011. De doorvoercapaciteit van de terminal is 12 miljard m3 aardgas per jaar.Gate terminal is de eerste LNG-terminal in Nederland Hartman, Maarten