Top Cat

Jaguar heeft ingezien dat er met het topmodel een nieuwe richting moest worden ingeslagen. Die aanpak betaalt zich nu uit.

Met de nieuwe XJ heeft Jaguar nogal wat heilige huisjes omver gegooid. Met name het uiterlijk zal bij menig Jaguar-adept tot het nodige wenkbrauwfronsen hebben geleid. Gewend als ze waren aan tamelijk tijdloos vormgegeven limousines, staat er nu opeens een lange, lage auto, met een daklijn die dermate ver doorloopt naar achteren dat je bijna van een coupé kunt spreken.

Ondanks zijn kat-achtige trekjes komt de XJ meer dan volwassen over, met 5,12 meter is hij vrijwel de langste in zijn klasse. Echt een lel van een auto, die tegelijkertijd – door gebruikmaking van aluminium en veel gerecycled materiaal – gemiddeld zo’n 150 kilo lichter is dan zijn directe concurrenten.

Dat lagere gewicht bestempelt de XJ meteen tot een rijdersauto. Zeker, hij is geschikt voor chauffeur driven, maar wie zelf achter het stuur kruipt ervaart een échte Jaguar, met dank aan de 275 pk sterke turbodiesel, die maar liefst 600 Nm aan koppel aflevert. Souplesse gegarandeerd. Onderstel en zestraps-automaat kennen diverse programma-instellingen, maar desgewenst kan alle beschermende elektronica worden uitgeschakeld om even te genieten van het louter met het gaspedaal sturen van de (uiteraard achterwielaangedreven) auto.

‘Zitten op leer en kijken naar hout’ is sinds jaar en dag de definitie van het rijden in een Jaguar. Voor de nieuwe XJ gaat dat ook weer op, maar het is te makkelijk om de auto alleen daarop af te rekenen. Zeker, het zachte leer bedekt niet alleen de perfect zittende stoelen, maar ook grote delen van het interieur, waarin koel chroom mede de aandacht trekt. En over koel gesproken: het leer van de stoelen heeft kleine gaatjes, waaruit verkoelende lucht kan stromen. Stoelverwarming heeft de XJ natuurlijk ook, net als stuurverwarming trouwens en met één druk op de knop gaan kleine, roterende massagevingertjes in de stoel aan de slag met het kneden van de rug van de bestuurder of de passagier.

Gespiegeld Amerikaans iepen houtfineer volgt de lijnen van het dashboard, dat overigens virtueel is. Er zijn wel meters en daarop bewegende naalden, maar die worden geprojecteerd op een high-definition beeldscherm achter het stuurwiel. Op een tweede scherm in de middenconsole worden allerlei functies met touchscreen bediend. Jaguar laat ermee zien dat het geavanceerde technologieën beheerst en toelaat in zijn producten, maar de functionaliteit staat voorop. Dankzij een voorziening die ‘Dual View’ wordt genoemd, kan de passagier op het scherm naar de televisie kijken, terwijl de bestuurder zich tegelijkertijd concentreert op het navigatiesysteem op precies hetzelfde scherm. Je moet het gezien hebben om het te kunnen geloven.

Zoals ook de geluidskwaliteit van de Bowers & Wilkins-installatie zich moeilijk in woorden laat vangen. Twintig luidsprekers, twee subwoofers en twee woofers in de voorportieren zorgen, dankbaar gebruikmakend van de klankkast die het ruime interieur biedt, voor een ongekende klankervaring. Als Patricia Kaas tijdens een liveopname lichtjes met haar vingers knipt, dan hóór je dat gewoon. Het interieur van de XJ is dan ook meer dan dik in orde; de grote Jag bewijst zijn waarde als hij je, na een lange dag op kantoor of congres, naar huis mag brengen.

Minpunten? Toch wel. Door die aflopende daklijn is het zicht naar achteren niet optimaal. Het automatisch grootlicht dimt wel bij tegenliggers, maar zet voorliggers soms net iets te veel in het zonnetje. Er is geen contactsleutel (want keyless entry en een startknop), maar waarom de transponder het formaat en gewicht moet hebben van een klein scheerapparaat is niet helemaal helder. Maar daar schijnen kopers al over te hebben geklaagd, dus in het volgende modeljaar is dat vast veranderd.

Toch overheersen de positieve ervaringen na een weekje XJ; Jaguar heeft het kwaliteitsniveau van de – overwegend Duitse – concur- rentie geëvenaard (wat ook wel blijkt uit de leasetarieven) en voegt daar warmte, emotie, pure Britishness en niet te vergeten een indrukwekkende dosis rijplezier aan toe. Verder moge duidelijk zijn dat de dieselmotor in deze klasse ook bij Jaguar als arrivé kan worden beschouwd.