Decaan TU Delft gaat in de fout

Decaan Marco Waas van de TU Delft heeft zich jarenlang schuldig gemaakt aan belangenverstrengeling. Hij was betrokken bij zes opdrachten ter waarde van driekwart miljoen euro aan zijn vrouw.

Het college van bestuur van de universiteit blijkt de decaan vorig jaar al op de vingers getikt te hebben voor twee opdrachten aan zijn echtgenote. Die kwestie bleef toen buiten de publiciteit.

Onderzoek van deze krant wijst uit dat de vrouw van Waas sinds 2004 zeker zes opdrachten kreeg. Dat wist het college niet, zegt voorzitter Dirk Jan van den Berg van het college van bestuur. Hij noemt de opdrachten „onvoorzichtig en niet gewenst” en scherpt de gedragscode aan.

Marco Waas (51) is decaan van de faculteit werktuigbouwkunde, maritieme techniek en technische materiaalwetenschappen. Hij kreeg landelijke bekendheid met zijn initiatieven om technische studenten te helpen bij het oprichten van een eigen bedrijf. De decaan ontving hiervoor een internationale onderscheiding.

Vorige maand kwam minister Verhagen naar Delft om Waas te feliciteren met zijn werk.

De opdrachten van de TU Delft voor de vrouw van Waas begonnen in 2004 na de komst van Waas bij de universiteit. Zo was de decaan initiatiefnemer van een televisieserie om het imago van technische studies te verbeteren. Hiervoor werd marketingbedrijf Trackfinder ingeschakeld. Trackfinder is gevestigd op Waas’ huisadres. De onderneming is van zijn vrouw.

Ook bij een ander project van Waas, een centrum voor jonge technische ondernemers, was Trackfinder actief. In 2007 volgde een opdracht voor een enquête onder studenten van de faculteit van Waas.

En in 2008 was Trackfinder betrokken bij het bedrijvenpark Science Port Holland waarvan Marco Waas namens de TU initiatiefnemer was.

In 2009 fiatteerde de decaan twee opdrachten op zijn faculteit voor het Amsterdamse adviesbedrijf VPC. Mede-eigenaar van VPC was zijn vrouw. Voor de opdrachten aan VPC is Waas vorig jaar door de TU gekapitteld.

De voorzitter van de ondernemingsraad van de TU Delft, Dineke Heersma, vreest dat de kwestie het imago van de universiteit schaadt. „Juist daarom is het belangrijk dat belangenverstrengelingen aangepakt worden”, aldus Heersma.

Marco Waas wil niet reageren.

Lees het hele artikel in de papieren of digitale editie van NRC Handelsblad.