Fietstocht tegen kanker op Alpe d’Huez brengt 20 miljoen op

Deelnemers aan een sponsoractie tegen kanker op de befaamde Alpe d’Huez in Frankrijk. Op de fiets beklimmen zij maximaal zes keer de berg, een rit van 14 kilometer. Elke individuele fietser moet minstens 2.500 euro aan sponsorgeld verzamelen, voor teams van 2 tot 8 wielrenners ligt de lat op 10.000 euro. „Maar de meesten gaan daar ver, ver, ver overheen”, zegt persvoorlichter Amarens Schuurmans van de organiserende stichting Alpe d’HuZes. Het is „ongetwijfeld het meest succesvolle sponsorevenement van dit moment”, zegt René Bekkers, universitair hoofddocent filantropische studies aan de Vrije Universiteit. In 2006 bracht de actie 370.000 euro op, in 2009 was dat 3,6 miljoen, en gisteren fietsten 4.300 deelnemers een bedrag van 20,1 miljoen euro bij elkaar. „Het evenement is een initiatief van enthousiaste deelnemers zelf. Daarin schuilt het succes”, zegt Bekkers. „De fietsers zijn betrokken bij de ziekte. Ze kennen iemand die aan kanker is overleden, of lijden zelf aan kanker.” Foto AFP Dutch cyclists ride their bikes during the 6th edition of the Alpe d'HuZes charitable cycling race, on June 9, 2011 during their climb of the Alpe d'Huez, French Alps. Alpe d'HuZes charitable race gathers this year some 4.000 Dutch cyclists and is devoted to raise funds to fight cancer by ascending the Alpe d'Huez six times in one day. The name, Alpe d'HuZes, is a combination of the Dutch word for "six" and the name of the mountain. AFP PHOTO / JEAN-PIERRE CLATOT AFP