Netjes vouwen van wc-papier, of hoe gewóón luxe toch kan zijn

Gegarandeerd hip in 2011? De onbetwistbaar ultieme ervaring? Verschillende bladen wijzen de weg in de precaire wereld van de luxe. Voor de liefhebber: de horlogekluis van 18.000 euro.

„Zo, u bent heel wat van plan”, zegt de tijdschriftenverkoper als ik een stapeltje luxebladen op de toonbank leg. Hij verpakt de tijdschriften expres niet in een plastic tasje, maar in een vel mooi papier. „Dan voelen ze zich thuis”, zegt hij.

Luxe komt in vele gedaanten. De jongste loot werd afgelopen week ten doop gehouden door zelfverklaard ‘modefluisteraar’ Bastiaan van Schaik. Het jurylid van modellenwedstrijden, ook bekend als ‘überstylist’ van de sterren, was door Miljonair-uitgever Onno Aerden benaderd – op een champagnefeestje, waar anders – om medehoofdredacteur te worden van The Luxury List. Miljonair produceerde zo’n luxelijst in het verleden vaker, maar die was voorbehouden aan de bezoekers van de jaarlijkse Miljonair Fair.

Nu is de lijst een publiekstijdschrift geworden, en kan iedereen zich voor 8,95 euro wentelen in de top-200 van de weelde. Dat is soms best leerzaam. „Bestelt u witte sangria en kijkt niemand u vreemd aan, dan is de tent gegarandeerd hip in 2011”, aldus Van Schaik.

Onno Aerden werkt in de editorial meteen maar wat misverstanden uit de weg. Zo hoeft luxe volgens hem niet duur te zijn, want „wat kost nou exact het netjes vouwen van het papier op de wc-rol in een hotelkamer?” Ook brengt hij nog wat tegelwijsheden te berde: „Wie zichzelf niet af en toe weet te verwennen, kan ook een ander niet verwennen.”

Van Schaiks stempel van goedkeuring staat op de hele Luxury List, maar je vraagt je af hoe ver zijn bemoeienis gegaan is. Veel teksten in de lijst lijken zonder eindredactie uit een reclamefolder gekopieerd, zodat je je afvraagt waarom je überhaupt voor dit blad dient te betalen. In andere stukjes is de persoonlijke smaak van de stylist juist wel erg duidelijk leidend.

Zo begint het blad met een opsomming van hotels; 35 foto’s van dezelfde blauwe infinity pools en designpalmbomen. Om dan te vervolgen met een reeks waarin Hoeksche Boerenchips, de absurdistische vazen van de winkel Pol’s Potten en een spabehandeling in de Four Seasons op Bora Bora naast elkaar staan. Chips, spa en ook de vazen blijken te vallen in de categorie ‘Ervaringen’, waarvan de gehaktbal van café de Jordaan het onbetwistbare hoogtepunt is. Bij de lancering van het blad haalden alle aanwezigen voor de camera’s van RTL Boulevard die bal gehakt aan, om maar te benadrukken hoe gewóón luxe kan zijn.

Zusterblad Miljonair doet niet aan dwepen met ‘gewoonheid’, gezien de producten die erin staan: een nagellak met 1.118 diamantjes die 98.000 moet euro opleveren, een miniatuurkluis speciaal voor je beste horloge à 18.000 euro. Op de reispagina’s is er de overtreffende trap: „Met dank aan het broeikaseffect is de roemruchte Noordwestelijke Doorvaart tussen Groenland en Alaska blootgelegd. Als de opwarming van de aarde zo doorgaat, zal er van het strak witte poollaken niet meer overblijven dan een plasje smeltwater”, ronkt het tijdschrift. „Ga dat daarom dit jaar zien met de unieke expeditiereis van de MS Bremen, een viersterren expeditieschip.”

Nee, dan toch liever de huis-tuin-en-keukenluxe van Talkies, een magazine dat op zijn website ook al met een wijze levensles komt: „pure luxe zit hem niet alleen in het materiële, ook immateriële zaken maken het leven nog mooier.” Goh.

Talkies brengt een special over de beste terrassen van Nederland. U moet kennelijk bij Hotel en Spa Savarin in Rijswijk zijn, want het terras daar voldoet aan eisen als hoge servicegraad, luxe, privacy en een „culinair tongstrelende menukaart”.

In Talkies verder weinig hippe luxetrends: geen witte sangria, wel de witte banken van Jan des Bouvrie. We mogen binnenkijken bij hem en zijn Monique, en hij verklapt dat ze samen „vaak creatieve ruzies hebben om tot de beste resultaten te komen”. Hun huis is precies zo maagdelijk wit en symmetrisch ingericht als je verwacht. Geruststellend, dat sommige dingen nooit veranderen.

Janna Laeven