Film

Source Code

Duncan Jones kent zijn klassiekers. Wat wil je ook als je eigenlijk Zowie heet en de zoon bent van David Bowie (die eigenlijk Jones heet). Duncan Jones kent ook zijn sciencefictionklassiekers. Hij maakte Source Code, een kwantummechanische puzzelfilm voor mensen die Christopher Nolans droomfilm Inception vorig jaar zomer eigenlijk stiekem te simpel vonden. Het beste is om maar niet teveel te verklappen van plot en verhaal. Jake Gyllenhaal speelt een militair met een missie: hij moet een bomaanslag op een forensentrein naar Chicago zien te voorkomen. Maar is hij wel wie hij denkt te zijn? Of is hij een onderdeel van een computerprogramma dat de ‘source code’ heet? En wat is dat dan voor programma? Is het simulatie of echt?

Penny’s Shadow

De roodharige Lisa is een echte paardenfluisteraar. Ze is met haar moeder Daphne en zusje Tess op vakantie op Ameland en probeert stukje bij beetje het getraumatiseerde paard Shadow te temmen. De zwarte Lippizanerhengst stamt af van één van de paarden die omkwam bij een (in 1979 echt gebeurde) ramp met een reddingsboot. Hij zag bovendien ook nog eens zijn eigenaresse sterven. Regisseur Steven de Jong trekt alle trucs uit de kast om zijn paardenmeisjesfilm meeslepend te maken. De camera zwiept uitbundig over Ameland, de film heeft een lach en een traan, de muziek zwelt veelvuldig aan en Lisa is een aanstekelijk personage: sterk en assertief.

The Tree of Life

,,Hou van iedereen, hou van elke grasspriet, hou van elke straal licht,” klinkt het tegen einde van de nieuwe film van Terrence Malick, The Tree of Life. De film is een uiterst eigenzinnig familiedrama over een traumatische jeugd in de vroege jaren vijftig, ingebed in bespiegelingen over het ontstaan van de aarde, de verbondenheid tussen levenden en doden en de plaats van de mens in de kosmos. De vader in de film (Brad Pitt) is bezig met een niet-aflatende strijd van allen tegen allen, een strijd die zijn eigen leven en dat van zijn gezin ruïneert. De moeder (Jessica Chastain) staat voor het hogere: liefde, genade, mystiek. Ze is een roodharige engel, die we op zeker moment letterlijk door de lucht zien zweven, als een droomverschijning.

Rundskop

Een Limburgse Martin Scorsese, zo werd Michaël R. Roskam in de Vlaamse pers genoemd. Een vergelijking die voor de hand ligt. Al riekt zijn debuutfilm Rundskop naar hooi, gier en natte velden, in dit zeer zelfbewuste regiedebuut neemt een noodlotsdrama het geleidelijk over van wat zich aanvankelijk als een modale thriller laat aanzien. Rundskop baseert zich losjes op de affaire rondom Karel van Noppen, de Vlaamse inspectiearts die optrad tegen illegale groeihormonen in de vetmesterij en in 1995 bij zijn woning werd doodgeschoten.

Mistérios de Lisboa

Regisseur Raúl Ruiz bewerkte de miniserie die hij maakte over het leven en lijden van de Portugese aristocratie in de negentiende eeuw tot een filmepos van ruim 4,5 uur. De film is elke minuut van die lange duur waard. Ruiz speelt met de noties van maskerade en identiteit, zijn geliefde thema’s.

Inside Job.

In de met een Oscar bekroonde documentaire Inside Job doet Charles Ferguson met ingehouden woede verslag van het ontstaan van de financiële crisis in het Westen. Weinig wijst erop dat de lessen zijn geleerd. Onder Obama dicteert Wall Street nog steeds het financiële beleid en is de schuld elegant op de schouders van de belastingbetalers afgewenteld.

Kriterion, Amsterdam, dvd-release