Met iCloud wordt Apple net als Google

iCloud laat iPads, iPhones en pc’s met elkaar synchroniseren.

Net als Google, Amazon en Microsoft kiest Apple voor het web als opslagplek.

Het leven wordt er niet makkelijker op in een huis vol smartphones, tablet-pc’s en computers. Natuurlijk kun je je telefoon met een kabel aan de tv hangen om foto’s op een groot scherm te bekijken. Of muziekbestanden via usb naar elk apparaat kopiëren. Maar waarom moeilijk doen als het via internet kan?

Technologiebedrijven verplaatsen diensten en data naar het web. Vanuit ‘the cloud’, de virtuele ‘wolk’ van webservers, zijn bestanden overal beschikbaar. Na Google, Amazon en Microsoft was het wachten op de strategie van de vierde grote speler: Apple. De maker van de iPhone en de iPad worstelt nu nog met de webdienst MobileMe. Die kost 79 euro per jaar, terwijl Gmail, Googles populaire webmaildienst, gratis is – met advertenties.

Zelfs Microsoft heeft gratis kantoorsoftware. Apple loopt achter: de gelauwerde iPhone moet nog met een kabel aan de computer gesynchroniseerd worden. Na de zomer wordt het allemaal anders, heeft Apple-baas Steve Jobs beloofd. Tijdens een twee uur durende presentatie in San Francisco maakte Apple maandag details bekend van iCloud, een gratis online opslagplaats die is verwerkt in alle grote applicaties van iOS 5, de nieuwe versie van het besturingssysteem van de iPhone en iPad, waarvan er nu 200 miljoen in omloop zijn.

Het web dient als centrale opslagplek: iCloud synchroniseert foto’s, documenten, muziekbestanden, applicaties, boeken, mail en kalenders en maakt een keer per dag een automatische backup. Foto’s die je met een iPhone maakt, verschijnen meteen op je iPad, Apple TV, pc of Mac. Hetzelfde geldt voor in de iTunes-winkel gekochte liedjes of programma’s uit de App Store. Zelfs de updates voor de iPhone komen nu via het web binnen (ze zijn kleiner). De telefoon synchroniseren via usb is niet meer nodig. Die mededeling werd in de zaal met 5.200 Apple-ontwikkelaars met luid gejuich ontvangen.

Google had altijd het patent op gelikte onlinediensten. iCloud wil die eenvoud evenaren. De gebruiker hoeft niets te doen om zijn bestanden up to date te houden, belooft Jobs.

Het muziekaanbod van iCloud is een antwoord op nieuwe diensten van Google en Amazon. Die introduceerden digitale ‘kluisjes’ (Google Music en Amazon Cloud Player) waar je gekochte liedjes kunt bewaren en eigen liedjes uploaden. Amazon tastte diep in de buidel om klanten te trekken en bood het nieuwe album van Lady Gaga voor 1 dollar aan.

Ook Apple geeft een duur cadeau weg: naar verluidt kregen platenmaatschappijen 100 miljoen dollar vooruitbetaald om hun downloads uit de iTunes Store beschikbaar te maken.

Apple wil zijn dominante positie als muziekverkoper niet kwijtraken door te beperkte bewegingsvrijheid voor iTunes-klanten, die met elkaar al 15 miljard liedjes downloadden. Een nieuwe concurrent komt er trouwens wel aan: Facebook wil samenwerken met de streaming-muziekdienst Spotify.

Apple laat gebruikers ook eigen cd’s toevoegen aan iCloud. Waar je bij Amazon Cloud Player en Google Music handmatig muziekbestanden kunt uploaden, scant ‘iTunes Match’ je liedjesverzameling, herkent de gekopieerde cd’s en geeft vervolgens toegang tot een goede digitale kopie binnen iCloud.

iTunes Match kost 25 dollar per jaar, iCloud zelf is gratis en blijft advertentievrij – die mededeling was een sneer naar Gmail. De door synchronisatiefouten geplaagde MobileMe dienst verdwijnt. „Dat was niet ons hoogtepunt”, gaf Steve Jobs gisteren toe. „Maar iCloud werkt gewoon goed.”

De nieuwe Apple datacentra zijn volgens Jobs klaar voor de datazondvloed, die na de zomer zal komen tijdens de release van iOS5. Nu hopen dat de iCloud veilig genoeg is; 200 miljoen gebruikers, die in één keer al hun persoonlijke data online stallen, is vragen om een hackersaanval. Maar in de lange presentatie viel het woord beveiliging niet één keer. Die term past (nog) niet in het vocabulaire van Apple.

Kijk voor een overzicht van iCloud op www.nrc.nl/hebben