Schip De Rotterdam is voor de hoogste bieder

Het attractieschip De Rotterdam vertrekt mogelijk uit de stad, nu woningcorporatie Woonbron heeft besloten de gerestaureerde boot „zo snel mogelijk te verkopen aan de hoogste bieder”.

Dat heeft de nieuwe bestuursvoorzitter, Bert Wijbenga, gisteren gezegd bij een toelichting op de jaarcijfers. „Het schip past niet binnen onze bedrijfsvoering, het is een vreemde eend in de bijt.”

Een eventueel moreel appèl van de gemeente Rotterdam om ‘het icoon van het naoorlogse Rotterdam’ te behouden voor de stad zal Wijbenga naast zich neerleggen. „Als de nieuwe eigenaar het schip naar Singapore wil verslepen, zal ik ook met een zakdoek op de kade staan, maar de prijs geeft uiteindelijk de doorslag.”

Woonbron nam het ss De Rotterdam (1958) zes jaar geleden voor 1,8 miljoen euro over uit de failliete boedel van bedrijvendokter Joep van den Nieuwenhuyzen en bouwde het om tot een hotel- en congrescentrum. De kosten van de renovatie liepen gestaag op, mede doordat Nederlands grootste passagiersschip ooit gebouwd aanzienlijk meer asbest bevatte dan werd aangenomen.

Uiteindelijk kwam het investeringsbedrag uit op 256 miljoen euro – een veelvoud van het bedrag van 25 à 30 miljoen dat Woonbron aanvankelijk voor ogen had.

Het schip is sinds januari vorig jaar open voor publiek en heeft in het eerste jaar ruim een half miljoen bezoekers getrokken. Dat is minder dan waarop de exploitatiemaatschappij had gehoopt. Woonbron heeft de boekwaarde van het schip het afgelopen jaar noodgedwongen teruggebracht van 120 naar 81 miljoen euro.

Ondanks de verliezen op De Rotterdam behaalde Woonbron het afgelopen jaar een winst van 36,3 miljoen euro.

Bert Wijbenga, opvolger van de opgestapte Martien Kromwijk, put hoop uit die cijfers. „We kunnen een stootje hebben, maar hoe eerder we dit schip verkopen, hoe beter het is. Met de kennis van nu zeg ik: we hadden nooit moeten investeren in dit schip.”