Geen sexy behaatjes voor Britse meisjes

Cameron helpt Britse ouders hun kinderen te beschermen tegen de seksualisering van de maatschappij. De tekst ‘toekomstige pornoster’ hoort niet thuis op het T-shirt van een zevenjarige.

De moeders op straat in noord-Londen hebben deze middag allemaal wel een voorbeeld van de doorgeschoten seksualisering van de Britse maatschappij: doorschijnende, kanten bloesjes voor jonge meisjes, kinderondergoed dat veel weg heeft van een string, make-up die wordt verkocht bij een goedkoop paar kinderschoenen.

Moet de Britse overheid kinderen daar tegen beschermen? Nou, de uitdagende dansroutine van de schaars geklede popster Rihanna in het familieprogramma X Factor, die gepaard ging met „veel gedraai van het achterste”, had volgens Lorna Buckle (43) na negen uur ’s avonds uitgezonden moeten worden. Net als laatst een optreden van Nicole Scherzinger wier woorden onmiddellijk werden nagezongen door dochters Cara (bijna 6) en Isabella (7,5). „Gelukkig weten ze nog niet wat het betekent.”

Maar verder? „Het is aan de ouders om grenzen te stellen”, zegt Buckle. Ook Daniela Dirosa (31), moeder van Lia (8), ziet geen rol voor de overheid: „Het is mijn verantwoordelijkheid om ‘nee’ te zeggen. Ik wil kunnen besluiten wat té volwassen is voor mijn dochter.”

Toch wil premier David Cameron, vader van twee dochters (7 en bijna 1) en een zoon (5), actie ondernemen. Als oppositieleider viel Cameron al uit tegen bedrijven die uit winstoogmerk kinderen behandelen als volwassenen. Hij maakte zich publiekelijk boos over voorgevormde beha’s voor meisjes onder de tien, een product dat hij „schadelijk en griezelig” noemde. Hij zou als premier „niet bang zijn” wetten te introduceren om winkelketens te dwingen tot verantwoordelijk gedrag.

Zo ver is het nog niet. Maar gisteren kreeg Cameron al wel een serie aanbevelingen overhandigd over hoe de Britse samenleving „familievriendelijker” kan worden. Het rapport Let Children Be Children werd op verzoek van de regering samengesteld door Reg Bailey, voorzitter van de christelijke Mothers’ Union.

Seksueel getinte afbeeldingen en video’s zijn „behang geworden in het leven van kinderen”, zei Bailey bij de presentatie. „Ouders voelen dat ze niet kunnen ontsnappen, en dat er geen plek is waar kinderen gewoon kinderen kunnen zijn.”

Hij pleit onder meer voor een verbod op seksueel getinte beelden – van krantenvoorpagina’s tot advertentieborden – bij scholen, vraagt winkels om niet langer sexy kinderkleding te verkopen, en vindt dat ouders meer mogelijkheid moeten nemen om televisieprogramma’s en websites te blokkeren als ze de inhoud ongeschikt vinden voor hun kinderen. Ook moeten mannenblootbladen buiten het bereik van kinderen worden verkocht, moet de leeftijdsgrens van video’s strikter worden nageleefd en zouden kinderen niet moeten worden ingezet als ambassadeurs voor producten.

Premier Cameron riep het bedrijfsleven en toezichthoudende instanties op te handelen en nodigde hen uit om voor oktober met oplossingen te komen: „We moeten de ondoordachte trek naar een almaar grotere commercialisering en seksualisering afremmen.”

Slechts weinig Britten zullen het oneens zijn met de premier. Mumsnet, een machtige lobbysite voor ouders, reageerde gisteren tevreden. ,,Dit gaat niet over preutsheid of een nostalgisch verlangen naar de kindertijd. Dit gaat over miljoenen ouders die diep van binnen weten dat er iets fout is met een maatschappij waar hakken en T-shirts met de tekst ‘toekomstige pornoster’ worden verkocht aan zevenjarige meisjes”, zei oprichtster Justine Roberts.

Premier Cameron, groot pleitbezorger van een maatschappij waarbij de regering zo weinig mogelijk stuurt, verwacht zelfregulering.

Voor televisieprogramma’s bestaat dat al in het Verenigd Koninkrijk: voor negen uur ’s avonds mag er bijvoorbeeld niet worden gevloekt, of beelden met geweld en seks worden vertoond. Dat gaat wel eens mis: alle ouders noemen Rihanna’s optreden in de finale van X Factor, waarbij ze halverwege haar jurk uitdeed en in een zwart-witte bikini verder zong.

De Britse kledingbranche kwam gisteren onmiddellijk met eigen richtlijnen. Kleding met slogans en afbeeldingen van „suggestief, vernederend of politiek materiaal” wordt verboden, ondergoed moet fatsoenlijk zijn, en de snit en de kleuren moeten „geschikt voor de leeftijd”. Zo mogen eerste beha’s voor jonge meisjes niet zwart of opgevuld zijn, noch beugels bevatten.

Maar de richtlijnen zijn vrijwillig, en bovendien zijn niet alle kledingketens bij de branchevereniging aangesloten. De keten Primark, volgens onderzoek van televisiezender Channel 4 een van de grootste boosdoeners, is bijvoorbeeld geen lid.

Cameron stelde gisteren verder voor een website open te stellen waar ouders hun klachten over ‘verregaande seksualisering’ kunnen indienen. Maar onduidelijk bleef wat hij daar onder verstaat.

Bovendien, zijn de Britse ouders het wel eens? Moeder Lorna Buckle vertelde een verbod te overwegen op de Disney-serie Hannah Montanna, vanwege de manier waarop de hoofdrolspeelster zich kleedt. Daniela Dirosa vond echter de Cinderella-schoenen met hakje voor haar dochter (ook van Disney) nog wel kunnen. Buckle sprak met vriendinnen schande over een prinsessenfeestjes, waar de dochters pedicures en manicures hadden gekregen. Dirosa vertelde dat haar dochter met „flink veel” oogschaduw naar een punkverjaardagsfeestje was geweest.

Waar de moeders een stokje voor steken? Make-up buiten de deur. Buckle laat de nagels van Isabella zien: vlak voor ze naar buiten gingen, is de nagellak-remover te voorschijn gekomen. Pas als haar dochter naar de middelbare school gaat, mag ze zelf kiezen.