Ahold boekt goede resultaten in VS - dit jaar nog tweede Belgische AH

Ahold heeft in het eerste kwartaal van 2011 een licht hoger dan verwachte nettowinst geboekt bij “solide resultaten en gestegen volumes in alle markten”. Dat maakte het supermarktconcern met onder meer de Albert Heijn-keten vandaag bekend.

De nettowinst kwam 6,2 procent hoger uit op 291 miljoen euro tegen 274 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2010. De kwartaalomzet steeg 5,9 procent naar 9,25 miljard euro van 8,74 miljard euro als gevolg van toegenomen volumes. Dat is iets hoger dan analisten hadden verwacht, schrijft persdienst Dow Jones.

Uitbreiding activiteiten Albert Heijn in België

De AH-supermarkt in het Belgische Brasschaat is goed van start gegaan. Een tweede Belgische AH-winkel staat voor dit jaar gepland in de regio Antwerpen, meldt Dow Jones. “We zijn zeer tevreden over de ontwikkeling in de eerste winkel en zullen in de tweede helft van het jaar onze tweede winkel daar openen”, aldus topman Dick Boer in een telefonische toelichting voor journalisten.

Ahold behaalde met de Nederlandse winkelketens Albert Heijn, Etos en Gall & Gall, een 14 miljoen euro lager bedrijfsresultaat van 200 miljoen euro bij een 3,9 procent hogere omzet van 3,2 miljard euro als gevolg van het niet volledig kunnen doorberekenen van inflatie.

De retailactiviteiten in overig Europa leverden een bedrijfsresultaat op van 5 miljoen euro, tegen break-even een jaar eerder. De omzet was 9,8 procent hoger op 538 miljoen euro.

De retailactiviteiten van Ahold in de Verenigde Staten, met onder meer de winkelketens Stop & Shop/Giant Landover en Giant Carlisle boekten als gevolg van hogere kosten en prijsacties een hoger bedrijfsresultaat van 350 miljoen dollar op een 7,4 procent hogere omzet van 7,6 miljard dollar.