'Onze tent spreekt voor allen'

Vergeleken bij de rest van het Arabische schiereiland is Jemen relatief open. Uit Syrië komen geen foto’s en nauwelijks verhalen. In Jemen is aan beide geen gebrek, ondanks de censuur. Maar wie levert betrouwbare informatie?

De opstand bracht Jemen nieuwe media. Anti-regeringsbetogers houden de situatie in het land op nieuwssites bij. Basem Moghram (24), een van de drijvende krachten achter de media van de revolutie, zegt dat Facebook een belangrijke rol speelt. „Door Facebook kunnen we snel communiceren en mensen mobiliseren.”

Op het demonstratieterrein in Sana’a kwam een mediatent, en toen nog een, en nog een, want ook het demonstratieterrein is verdeeld. Basem Moghram werkt in wat hij de „centrale mediatent” noemt. Hij is er permanent achter een laptop te vinden. „Onze tent mag namens iedereen uitspraken doen, de andere alleen voor hun eigen groep.”

Zo gaat het ook bij de ‘revolutiekranten’ die de demonstranten in eigen beheer uitgeven. Eerst was er een, nu zijn er zeker dertig. Verifieerbare feiten of een vorm van zelfreflectie vind je er nauwelijks. Bloederig is het vaak wel, met foto’s van gapende wonden en half weggeschoten gezichten. Hoe erger de beelden, hoe duidelijker de boodschap overkomt, is het idee.

Een uitzondering zijn de Engelstalige kranten. Daar zijn er verrassend veel van voor een land waar zo’n 50 procent van de bevolking niet kan lezen en schrijven, laat staan in een exotische taal. Kranten als de Yemen Times, Yemen Post, Yemen Observer en The National doen minder aan zelfcensuur en meer aan neutraliteit. Yazeed Kamaldien (31), redacteur van Yemen Observer: „De oprichters en redacteuren hebben gereisd of in het buitenland gewoond, zij kwamen in contact met westerse vormen van journalistiek, die is minder emotioneel.”

Probleem is dat deze kranten maar twee keer per week verschijnen en dus vaak niet actueel zijn. En hun geldproblemen groeien. Kamaldien: „Er is geen geld meer, we werken onbetaald. In deze tijden wil niemand adverteren.” Toch zien ze in de mediatent de toekomst helemaal zitten, zeker nu Saleh (even) het land uit is: „Wij worden de nieuwe media-adviseurs van de nieuwe president.” (JS)