Gouden Leeuw voor paviljoen dat Christoph Schlingensief eert

Het Duitse paviljoen heeft op de Biënnale van Venetië de Gouden Leeuw gekregen voor de beste nationale bijdrage. De jury kende de prijs afgelopen zaterdag toe tijdens de officiële opening van de Biënnale. Tijdens de 54ste editie van de tweejaarlijkse kunstmanifestatie dong een recordaantal van 89 landen mee naar de prijs.

Het Duitse paviljoen is dit jaar ingericht als een soort bedevaartsoord voor kunstenaar en theater- en filmregisseur Christoph Schlingensief, die in augustus overleed aan longkanker tijdens de voorbereiding van zijn tentoonstelling in Venetië. De inrichting van het paviljoen lijkt op die van een kerk, met lange houten banken en een altaar, waarboven filmbeelden geprojecteerd worden. De jury prees vooral de rol van curator Susanne Gaensheimer, die het project voltooide.

De Amerikaanse Christian Marclay (1955) won de Gouden Leeuw voor ‘beste kunstenaar’ met zijn film The Clock uit 2010, te zien op de hoofdtentoonstelling Illuminations in de Arsenale. The Clock is een film die 24 uur duurt en is opgebouwd uit fragmenten uit de filmgeschiedenis. De aanwezigheid van klokken in deze klassieke beelden, die altijd gelijk lopen met je eigen horloge, drijft de film voort.

De Zilveren Leeuw, een prijs voor een veelbelovende jonge kunstenaar van de Illuminations tentoonstelling, werd gewonnen door Haroon Mirza uit Groot-Brittannië. Bijzondere vermeldingen kregen het landenpaviljoen van Litouwen, een conceptuele installatie die de rol van staatskunst ter discussie stelt, en de Zweedse kunstenares Klara Lidén met het werk Untitled (Trashcan), een verzameling van alledaagse prullenbakken.

Eerder was al bekendgemaakt dat de Frans-Amerikaanse Sturtevant en de Oostenrijker Franz West de oeuvreprijzen zouden ontvangen.

De Nederlandse bijdrage voor de Biënnale wordt in het Rietveldpaviljoen getoond en werd onder leiding van curator Guus Beumer samengesteld.