Bedien 'n log onderzees gevaarte

Game

Steel Diver Vitei

Voor Nintendo 3DS ***

Toen de Nintendo DS in 2004 werd onthuld, liet een prototype van Steel Diver zien waartoe het touchscreen op het apparaat zoal in staat was. Game-ontwikkelaars waren niet meer gebonden aan fysieke knoppen en konden dankzij het aanraakscherm helemaal los gaan met schakelaars en hendels. In de demo fungeerde het onderste scherm als controlepaneel voor de duikboot die op het bovenste scherm in zijaanzicht werd getoond.

Zeven jaar later is het tot een game gekomen. De besturing is nog steeds vernieuwend – het voelt echt alsof je zo’n log onderzees gevaarte bedient, omdat het even duurt voor je met je stylus bij de propulsiehendel bent, deze de andere kant op trekt, en je vaartuig tot stilstand brengt. Dit dwingt een bedachtzame speelwijze af, waarbij je steeds drie stappen vooruitdenkt. Zeker als er vijanden verschijnen en je torpedo’s in de strijd moet gooien.

Steel Diver heeft weinig om het lijf – ondanks de verfrissende spelsensatie wordt een duikboot besturen snel saai. Waarschijnlijk daarom hebben de makers twee andere games meegeleverd. De een, een schaakbord-achtig strategiespel, is ronduit belabberd. De ander komt goed tot zijn recht op het 3D-scherm van de 3DS, maar is zo weer voorbij. In dit spel kijk je door de periscoop uit over het wateroppervlak en belaag je vijandige schepen. Een grappig detail verraadt dat dit spelletje later is toegevoegd: de hendels op het touchscreen zien er een stuk gelikter uit.

Niels ’t Hooft