Apple hoopt op uitstralingseffect van de iCloud

Apple houdt vandaag zijn jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie. Net als bij eerdere introducties van nieuwe producten, zoals die van de iPad, is het doel van het concern het op gang brengen van een ontwikkeling, waarbij ieder nieuw hebbedingetje dat het lanceert de consument er toe zal verleiden andere Appleproducten te kopen.

Het uitbreiden van de mogelijkheden om data en programma’s extern (op de cloud, in de wolk) op te slaan kan nog meer gunstige feedbackloops op gang brengen.

Het concern zegt dat topman Steve Jobs – die nog steeds met ziekteverlof is – het publiek zal toespreken, en het zal hebben over wat Apple de ‘iCloud’ noemt. Zoals gewoonlijk laat Apple zich niet in de kaart kijken.

Maar het lijkt hierbij te gaan om een grote stap. Het concern wil veel meer muziek en computerdiensten op het web gaan plaatsen, in plaats van lokaal op de computer bij de gebruiker. Apple heeft daarvoor een gigantisch datacentrum gebouwd in North-Carolina en overeenkomsten gesloten met meerdere muziekmaatschappijen.

Het extern opslaan van muziek, films en software brengt een paar overduidelijke voordelen met zich mee voor Apple. Zijn computers, tablets en telefoons zouden het dan met minder lokaal geheugen kunnen stellen. Dit betekent dat deze apparaten voortaan goedkoper kunnen worden – of eenvoudigweg een hogere marge kunnen opbrengen – en tegelijkertijd platter en aantrekkelijker. Dat is belangrijk voor het op uiterlijk gerichte Apple.

Maar de secundaire gevolgen zijn belangrijker. Als gebruikers data en programma’s extern kunnen opslaan, smelten apparaten samen. Koop eenmalig een song en hij kan altijd op iedere drager beluisterd worden. Of modificeer een spreadsheet die extern is opgeslagen, en de veranderingen kunnen op meerdere platforms bekeken en aangepast worden. Dat maakt het waarschijnlijker dat klanten zullen vasthouden aan Apple-producten.

En er is nog een pluspunt. Diensten die gebruiken maken van de ‘cloud’ vreten bandbreedte. Telecommaatschappijen zijn tuk op inkomsten uit datatransmissie. Daardoor zijn ze bereidwilliger om de aanschaf van iPhones te subsidiëren in ruil voor het ‘opsluiten’ van klanten in langdurige contracten. Als Applegebruikers duurdere data-abonnementen nodig hebben, zullen concerns als AT&T en Verizon (en in Europa Vodafone en KPN) waarschijnlijk eerder geneigd zijn de aankoop van Apple-gadgets te financieren.

De omzet van Apple is het afgelopen kwartaal met 83 procent gegroeid. Dat zal uiteindelijk wel minder worden. Maar het uitstralingseffect van zijn iCloud-diensten kan het groeitempo misschien nog wat langer hoog houden.

Robert Cyran

Vertaling Menno Grootveld