In beeld: Arnhem Mode Biënnale

De Arnhem Mode Biënnale luistert dit jaar naar de naam Amber. Mode gepersonifieerd. De zoektocht naar de ware identiteit van Amber leidt naar tentoonstellingen, workshops, shows en lezingen.

Aangekomen in de Arnhemse binnenstad is de eerste confrontatie met het mode-event het Gele Rijdersplein, waar zich de ‘Modetuin’ heeft ontpopt. Te zien is een bescheiden verzameling van kraampjes opgebouwd uit industriële steigers, waar ontwerpers en modebedrijfjes hun werk verkopen.

Voor de hoofdexpositie is het ruim een kwartier verder lopen naar een oude fabriekshal op het AkzoNobel-terrein. Een schitterende locatie waar de ontwerpen en installaties goed tot hun recht komen, zo blijkt later. Zowel werk van jonge talenten als Shaun Samson, Maarten van der Horst en Mariel Manuel, als ook gevestigde namen als Prada, Jil Sander en Raf Simons krijgen de ruimte.

De expo valt uiteen in de onderdelen: Atmospheres (wat mode beïnvloedt en versterkt), Elements (instrumenten die mode gebruikt) en Visions (mode en de wereld eromheen). Eén ding is zeker: mode is meer dan alleen kleding.

Artistiek directeur Joff nodigde de deelnemende ontwerpers uit hun werk te presenteren volgens hun eigen visie, in een zelf ontworpen setting. Die opdracht leverde originele presentaties van mode op. Terwijl het werk van Wendy & Jim in een tipi hangt, zwemt een jurkje van de Zweedse Ann-Sofie Back rond in een met water gevulde kunstpenis, als statement tegen de pornoficatie van mode en maatschappij. Maar een modehuis als Jil Sander vond het wel best en stuurde enkel een vrachtwagen met de ontwerpen, onder het mom van: kijk maar wat je ermee doet. Het team van Joff wist nog kort voor opening van de biënnale aan de speelse Chinese lenzen te komen, waarachter de ontwerpen nu staan tentoongesteld.

De hoofdexpositie begint met het onderdeel 'Atmospheres'. Hier is te zien wat mode beïnvloedt, benadrukt of versterkt: geuren, muziek, film en fotografie. Op de foto modefotografie, gecureerd door Capricious Magazine. "Ik hoop dat deze selectie van foto's mode de kans geeft oprecht te spreken vanuit haar culturele status en niet als de representatie van een cultureel ideaal", aldus Joff, artistiek directeur van de Biënnale. De hoofdexpositie begint met het onderdeel 'Atmospheres'. Hier is te zien wat mode beïnvloedt, benadrukt of versterkt: geuren, muziek, film en fotografie. Op de foto modefotografie, gecureerd door Capricious Magazine. "Ik hoop dat deze selectie van foto's mode de kans geeft oprecht te spreken vanuit haar culturele status en niet als de representatie van een cultureel ideaal", aldus Joff, artistiek directeur van de Biënnale.

Deze ruimte toont een interieur met persoonlijke meubels en objecten van de Rotterdamse kunstenaar Amie Dicke (1978). Een kamer vol herinneringen. De gehele Biënnale lang wordt er van bovenaf foundation op het interieur gespoten. "De hele kamer zal verworden tot huidkleurig 'vlees', als een radicale transformatie die de levenloze objecten verandert in mijn zelfportret", aldus Dicke.Deze ruimte toont een interieur met persoonlijke meubels en objecten van de Rotterdamse kunstenaar Amie Dicke (1978). Een kamer vol herinneringen. De gehele Biënnale lang wordt er van bovenaf foundation op het interieur gespoten. "De hele kamer zal verworden tot huidkleurig 'vlees', als een radicale transformatie die de levenloze objecten verandert in mijn zelfportret", aldus Dicke.

Onbegrensde creativiteit of commercieel succes? Aan de ontwerper de keuze. Deze hal toont werk van ontwerpers die zich niets aantrekken van commerciële bezwaren en lekker los gaan in hun ontwerpen. Onder hen: Jenny Postle, Maarten van der Horst, PETROU\MAN en Bas Kosters.Onbegrensde creativiteit of commercieel succes? Aan de ontwerper de keuze. Deze hal toont werk van ontwerpers die zich niets aantrekken van commerciële bezwaren en lekker los gaan in hun ontwerpen. Onder hen: Jenny Postle, Maarten van der Horst, PETROU\MAN en Bas Kosters.

Meer foto’s en video’s van de biënnale?

V.l.n.r. HEXA by KUHO, Michael Van De Ham, Vladimir Karaleev en Marryme-Jimmypaul. V.l.n.r. HEXA by KUHO, Michael Van De Ham, Vladimir Karaleev en Marryme-Jimmypaul.

Een ontwerp van MarryMe-JimmyPaul uit de lente/zomercollectie 2011. Voor Jimmy van Rinsum alias Jimmy Paul en Marie Burlot lopen kunst en mode in elkaar over.Een ontwerp van MarryMe-JimmyPaul uit de lente/zomercollectie 2011. Voor Jimmy van Rinsum alias Jimmy Paul en Marie Burlot lopen kunst en mode in elkaar over.

De felgekleurde ontwerpen van Jil Sander worden uitvergroot door ze achter de uit China afkomstige Fresnel-lenzen te plaatsen. Kleuren worden zowel sterker als vager, afhankelijk van waar je staat. De installatie nodigt uit tot nader onderzoek. De felgekleurde ontwerpen van Jil Sander worden uitvergroot door ze achter de uit China afkomstige Fresnel-lenzen te plaatsen. Kleuren worden zowel sterker als vager, afhankelijk van waar je staat. De installatie nodigt uit tot nader onderzoek.

Ook in de binnenstad is de Mode Biënnale zichtbaar. Zo is in de Walstraat de expositie Duologue te zien. In verschillende installaties tonen jonge vormgevers wat design is in een wereld van massaconsumptie. Allerlei verschillende objecten, modestukken en meubelen worden hiervoor ingezet. De foto toont een installatie met een ontwerp van Pierre-Antoine Vetterrelo, Antwerpen.Ook in de binnenstad is de Mode Biënnale zichtbaar. Zo is in de Walstraat de expositie Duologue te zien. In verschillende installaties tonen jonge vormgevers wat design is in een wereld van massaconsumptie. Allerlei verschillende objecten, modestukken en meubelen worden hiervoor ingezet. De foto toont een installatie met een ontwerp van Pierre-Antoine Vetterrelo, Antwerpen.

Een installatie met het ontwerp van Helen Bullock, Londen.Een installatie met het ontwerp van Helen Bullock, Londen.

Patrik Ervell at Arnhem Mode Biënnale 2011 from Marije Willems on Vimeo.

Ann-Sofie Back at Arnhem Mode Biënnale 2011 from Marije Willems on Vimeo.

Foto’s/video’s: Marije Willems

De vierde editie van de Arnhem Mode Biënnale vindt plaats tot en met 3 juli 2011.