Rekenkamer: politie faalt bij aanpak ICT-problemen

De politie faalt op alle fronten bij de aanpak van de miljoenen euro’s verslindende ICT-problemen. Dat stelt de Algemene Rekenkamer vast in een nog vertrouwelijk rapport.

Vooral de burgemeesters van de grote steden, die optreden als korpsbeheerders van de 25 regiokorpsen, hebben volgens de Rekenkamer “onvoldoende bestuurlijke grip” op de problemen. Hierdoor heeft de gewone politieagent meer last dan lol van de systemen die hem moeten helpen bij het rechercheren of het verwerken van aangiftes van burgers, schrijft politiek redacteur Kees Versteegh vandaag in NRC Handelsblad.

In het onderzoek naar de doelmatigheid van de besteding van overheidsgeld laakt de Rekenkamer de afstand die bestaat tussen de besluitvormers over de ICT en de werkvloer. Doordat de agent de afgelopen jaren niet centraal stond in de besluitvorming heeft deze minder vertrouwen gekregen in de ICT.

De Rekenkamer bestempelt de computersystemen die de politie gebruikt als “matig gebruiksvriendelijk” en volgens sommige onderzoeken bevinden deze zich in “kritieke toestand”.

Ook constateert de Rekenkamer dat het toezicht van de minister op het ICT-beheer bij de politie de afgelopen jaren tekort schoot. Door de invoering van één landelijke politieorganisatie in deze kabinetsperiode wordt de invloed van de minister van Veiligheid op de politie groter. Maar, waarschuwt de Rekenkamer, hiermee wordt het ICT-drama niet opgelost, daarvoor zijn de problemen te groot.

Al jaren heeft de politie last van ICT-problemen. Zo passen systemen niet op elkaar en blijken de invoeringskosten vaak fors hoger uit te vallen. Na aandringen van de Tweede Kamer vroeg minister Ivo Opstelten eind vorig jaar aan de Algemene Rekenkamer om de problemen te onderzoeken en oplossingen aan te dragen . Eind maart stelden de korpsbeheerders van de 25 politieregio’s zelf ook al veranderingen voor.

Lees meer in de papieren of digitale editie van NRC Handelsblad.