Concessies doen

Op pad met de CT 200h. De nieuwe hybride, waarvan Lexus er in korte tijd 2.300 heeft weten te verkopen.

In heel 2010 verkocht Lexus in ons land 900 auto’s. 2011 is nog maar half op streek en de Lexus-omzet is met 2.300 verkochte exemplaren van de CT 200h dus al zeer ruim verdubbeld. Wie nu een auto besteld, moet rekening houden met zeker vijf maanden levertijd.

Naar de CT 200h is lang uitgekeken. Het is de eerste Lexus die uitsluitend als hybride te krijgen is (hoewel dat voor de grotere GS en LS inmiddels ook wel zo’n beetje geldt, de benzineversies worden nauwelijks meer verkocht). Bovendien is de CT de eerste Lexus waarvoor een fiscale bijtelling geldt van slechts 14 procent.

Dat mag baanbrekend heten, want de belangrijkste concurrenten voor de CT 200h, de Audi A3 en de BMW 1-Serie, komen niet verder dan 20 procent. De Lexus dankt zijn status aan de hybridetechniek die hij goeddeels leent van de Toyota Prius. De CT 200h wordt aangedreven door een 1,8 liter benzinemotor in combinatie met een elektromotor. Samen zijn die goed voor in totaal 136 pk en die kracht brengen ze over naar de voorwielen via een traploze CVT-automaat.

Instappen en starten in de hybride Lexus is een bijzondere ervaring. Er hoeft geen sleutel in het contact te worden gestoken, maar na een verwachtingsvolle druk op de startknop gebeurt er niets. Althans, er gaat geen startmotor aan het werk en motorgeronk blijft achterwege. Slechts een klein groen lampje op het dashboard meldt droogjes dat de auto ‘ready’ is. Een piepklein pookje in de middenconsole biedt keuze uit voor- of achteruit en eenmaal in ‘D’ rolt de auto stilletjes van zijn plaats. Tot snelheden van 40 kilometer per uur kan de elektromotor het wel alleen af, waardoor je bij vertrek in alle vroegte de buurt niet wakker maakt. Opwindend is het allerminst; puur elektrisch rijden geeft vooral het gevoel in een SRV-wagen onderweg te zijn. Die maakte ooit hetzelfde geluid.

Zodra er hogere snelheden nodig zijn, springt automatisch de benzinemotor bij. Dat gebeurt bijna onmerkbaar; het is uiteraard te merken aan de toenemende trekkracht en via het 7 inch-kleurenscherm op het dashboard kan worden gevolgd hoe de auto omgaat met zijn energiestromen. Tijdens het remmen wordt de dan vrijkomende energie bijvoorbeeld weer naar de accu geleid.

Echt sportief wordt de CT 200h nooit, daarvoor is het motorvermogen te gering terwijl de CVT-automaat evenmin dynamisch overkomt. Inschakelen van de Sport-stand levert geen opmerkelijke verbetering. Dat is aan de ene kant jammer (het onderstel voelt namelijk aan of het met veel grotere vermogens overweg kan en de besturing is lekker scherp), maar die ‘schone’ 14 procentstatus moet uiteraard ergens vandaan komen.

Dat de merknaam Lexus de letters van luxe in zich heeft, bewijst ook de CT 200h. Ik kreeg van de importeur de duurste versie mee (Luxury Line, er is ook een basisversie die net geen 29 mille kost) en die heeft een Premium interieur, met hoofdletter P. Hier wordt het verschil gemaakt met een Audi A3 of BMW 1-Serie. De elektrisch verstelbare stoelen hebben een prettig diepe zit en het stuur is zowel verticaal als axiaal te verstellen. Leren bekleding, een oorstrelende (Amerikaanse) Mark Levinson geluidsinstallatie, verwarmde voorstoelen, regensensor en een heel handige achteruitrijcamera veraangenamen het leven aan boord. Het navigatiesysteem is daarentegen nogal belerend en vergt de nodige studie en het is ronduit ergerlijk dat de richtingaanwijzer niet afslaat in flauwe bochten, zoals op vrijwel alle rotondes.

Alles bij elkaar houd ik aan de CT 200h dubbele gevoelens over. Hij is compleet en ruim genoeg, maar wekt de indruk veel sportiever te kunnen zijn dan hij is. Dat is de concessie aan milieu en fiscale bijtelling. Mooi is wel dat de Lexus-dealers op de CT zogeheten ‘red carpet treatment’ toepassen. Haal- en brengservice bij grote beurten, een vervangende auto en de auto gewassen en gestofzuigd terug. Dat biedt geen enkele concurrent in deze klasse.

Guus Peters