Tussen monitor en vreetaanval

Adrienn Pál

Regie: Ágnes Kocsis. Met:Eva Gábor, István Znamenák, Akos Horvath. In: Rialto, Amsterdam; ’t Hoogt, Utrecht; Filmhuis Den Haag. ***

Op de geluidsband van de Hongaarse film Adrienn Pál overheersen het klepperen van klompen en alarmbliepjes. De klompen behoren toe aan verpleegster Piroska en de bliepjes komen uit de monitoren van het ziekenhuis waar ze werkt.

Om haar leven richting te geven begint Piroska een zoektocht naar haar jeugdvriendin Adrienn Pál. Ze bezoekt klasgenoten, maar iedereen heeft andere herinneringen. Uiteindelijk is de queeste naar Adrienn vooral een zoektocht naar geluk.

De tweede film van Agnes Kocsis heeft een opvallende stijl, met lange camera-instellingen waarin nauwelijks wordt gemonteerd. De kadering is weids en uiterst precies, het ziekgroene licht van het hospitaal domineert de kleurstelling. Een constant aanwezig gevoel van vervreemding hangt over alles. Kocsis’ trage en wat (te) lange film is zowel een onder de huid kruipend portret van een ongelukkige vrouw als een dwarsdoorsnede van de Hongaarse samenleving.

André Waardenburg