En weer een raamreinigerset verkocht

Anja Brand verkoopt schoonmaakproducten. Ze werkt vanuit huis en gaat vaak naar een party waar mensen na afloop spullen kopen. Vanavond zal ze 532,50 euro omzetten op zo’n party.

10.00 uur. Anja Brand opent met een zwaai de voordeur van haar huis in Rhoon. Ze heeft er al een halve dag opzitten. Ze heeft gekookt, mails beantwoord, telefoontjes gepleegd en de bestellijsten op de eettafel gerangschikt. Dinsdag is een drukke dag, want dan krijgen de consulenten hun wekelijkse bestelling. En vanavond heeft ze ook nog een demonstratie. Geeft niks, ze houdt van haar werk.

Anja is ‘teamleider’ bij het van oorsprong Duitse bedrijf Ha-Ra, dat via directe verkoop schoonmaakproducten afzet: wissers, doeken, sponzen, vegers. Anja heeft manager Jan boven zich en negen consulenten onder zich en ze verkoopt zelf ook. Ze is de hele week met Ha-Ra bezig.

10.20 uur. Een consulent aan de deur. Anja roept: „Wieneke!”

Wieneke uit Rotterdam wil één emmer Saponella-wasmiddel. Voor een klant, niet voor haarzelf. „Te duur. Ik moet op de centjes letten.” Anja fronst. „Je doet er toch heel lang mee?”

Wieneke heeft weinig demonstraties de laatste tijd. Anja moedigt aan. „Achterop de oranje SGA-kaart mag je een 40-procentsartikel uitzoeken, hè.” SGA staat voor Super Gastvrouw Actie.

10.30 uur. De Ha-Ra-bezorger laadt emmers, stokken, wissers en pakken doekjes uit een bestelbus. Ha-Ra kent een uitgebreid distributiesysteem. De spullen gaan van de importeur via manager Jan naar Anja, die ze verdeelt over de consulenten. Die leveren de spullen weer af bij de gastvrouwen, die zorgen dat ze bij de klanten komen. Iedere tussenstap verdient wat, aan commissies of kortingen. Voor iedereen zijn er cadeaus, punten en acties.

10.40 uur. Consulent Cynthia uit de buurt drinkt een kopje koffie op de bank, Anja belt klanten of ze een demonstratie willen.

Cynthia is groot fan van de vloerreiniger van Ha-Ra die ‘poriëndiep’ reinigt. Anja: „Zet er anders een stukje over op de website!” Ze had ook laatst smeer op een wit vest. Na twee keer in de machine met het schuimwonder was het eruit. „Wit! Dat had ik niet verwacht.” 

12.10 uur. Boekhouding. Anja mompelt in zichzelf: „Twee-en-tach-tig. Vier.” Ze houdt niet van boekhouden. „Ik kan beter kletsen.” Lunchen doet ze niet op dinsdag, te druk.

12.30 uur. Naar een klant in Rozenburg, „echt Ha-Ra-gebied”. Met de witte auto, die net zo fonkelend schoon is als Anja’s huis.

Anja houdt van schoon. Elke dag boent ze de wc’s, de badkamer, het aanrecht en de slaapkamers. Een paar keer in de week doet ze de vloeren. En wat maakt ze eens in de week schoon? „Alles.”

Voordat ze in 2001 met Ha-Ra begon, werkte ze in de thuiszorg. Ze kreeg last van haar arm en door een zware operatie lag ze er een jaar uit. Een oude dame zei tijdens het aantrekken van de steunkousen tegen haar: „Meid, Ha-Ra is het einde.” En zo begon het. Nu wil ze minder zelf verkopen en meer consulenten aantrekken. Haar man Jan wilde graag dat ze iets vaker thuis was.

13.00 uur. De klant heeft via internet de raamreinigerset besteld. Anja brengt het persoonlijk langs. Service. En dan kan ze mooi een blik werpen op de rest.

Binnen twee minuten staat ze de ramen te zemen. „Je gebruikt zeker spiritus?”

Op de kozijnen gaat blauwe pasta. „Heb je hier met schuurmiddel op gezeten?” De klant mompelt: „Ik ben niet zo’n sopper.”

Anja stapt de keuken binnen. „Kijk, dit werkt ook op roestvrij staal. Gewoon om te laten zien, hoor!”

De klant: „Als je nou gelijk mijn hele huis doet.”

Anja zit al met een doek in de gootsteen. „Je gebruikt chloor? Dacht ik al.”

Na een kwartier rekent de klant 122,50 euro af. 89,50 euro voor de raamreinigerset, plus een potje pasta, een potje leerbalsem en een doek.

14.00 uur. Consulent Ilonka in Oostvoorne krijgt haar bestelling thuisbezorgd. Anja: „Van demo 1 en 2 heb je gelijk de SGA’s. Doe je het in de actieweek, dan heb je vanaf 40 euro de leerbalsem.

„Gratis?”

’s Middags: boekhouden, klanten bellen, opruimen.

17.00 uur. Op tafel nasi, boontjes, satésaus, gebakken eieren, rundvlees en kroepoek. Aan tafel Anja, haar man en hun twee zoons. De jongste zoon, assistent-accountant, woont nog thuis. De oudste, lasser, niet. Maar Anja kookt wel elke dag voor hem. Hij heeft kanker, woog door de chemo’s nog maar 62 kilo. De kuren slaan aan, maar Anja wil zeker weten dat hij elke dag goed eet. De zoon lacht erom. „Mijn vriendin is niet zo’n topkok.”

De zoons vertellen dat ze elkaar meer opzoeken sinds de ziekte. Anja zet fruit met slagroom op tafel, haar man zwijgt. Na het eten, in de achtertuin, windt hij zich op over banken en verzekeringen die moeilijk doen over kanker.

19.45 uur. Negen vrouwen zitten klaar in een kringetje in een blinkend appartement in Slikkerveer. Op tafel cake en koffie.

Er moet eerst nog een puntenkwestie met de klantenkaart worden afgehandeld. De gastvrouw: „Ik krijg wel mijn punten van de vorige keer, hè?” Haar zus: „Jáá, je moet wel eerlijk blijven.” Anja pakt er een boekje bij. „Had jij er nou honderd? 167?”

De vrouwen zijn allemaal al klant van Ha-Ra, op één na. „Ha”, zegt Anja, en steekt van wal over de vezels van Hans Raab, afgesloten poriën en doorbroken oppervlaktespanning.

Dan demonstreert ze de nieuwe raamwisser op het raam van de keukendeur. „De mannenhand heeft hier ook ruimte.” Maar de vrouwen hebben geen mannen die raamwissers hanteren.

20.35 uur. Anja haalt het ene na het andere product uit een kist. Kalkex voor de wc, de saffierdoek voor de keuken, de briljantdoek voor de vitrinekastjes, de groene handschoen voor de zonwering, de egelhandschoen voor granolmuren, het ultraschuim voor de oven. En de ultra-handschoen, voor in de wc-pot.

De gastvrouw wil weten hoe je die schoon krijgt. „Gaan de bacteriën wel dood? Ik word er helemaal onpásselijk van.” Anja lacht. „Andy, Cif, Jif, Ajax, dát zijn voedingsbodems voor bacteriën. Die springen zó op uit de pot.”

21.15 uur. De brillen gaan op. Tijd om te bestellen.

„Waar staat het schuimwonder?”

„Ik wil de egelhandschoen!”

„Welk nummer is de saffierdoek?”

„1070!”

„Dat is het verzorgingsmiddel.”

„Zit er een doekje bij de pasta?”

„Ja? Nee? Oh, een vet doekje.”

„Of een star doekje?”

De vrouwen houden van productparty’s. Ze zijn ook op Tupperware-, kleding-, lingerie-, parfum-, sieraden-, make-up-, en tassenparty’s geweest.

21.55 uur. De gasten rekenen samen 532,50 euro af. De gastvrouw krijgt 45 euro aan producten cadeau en korting. Ze heeft haar lijstje al klaar. Als haar nichtje nu gastvrouw wil worden, krijgt ze een groter cadeau. Maar het nichtje wil niet.

De verkoop was vanavond „wel oké”, zegt Anja in de lift. Ze verkoopt meestal meer. Maar het zijn vaste klanten. En het was gezellig.