Albert Heijn deelt superdieren uit

De natuur wint het van voetbal. Bij Albert Heijn althans. De supermarktketen stopt met het weggeven van voetbalplaatjes bij de boodschappen en deelt vanaf 6 juni dierenplaatjes uit. Het contract met Eredivisie CV is ingeruild voor een contract met het Wereldnatuurfonds.

Toen Albert Heijn drie jaar geleden voor het eerst de plaatjes met afbeeldingen van eredivisiespelers uitdeelde, ontstond meteen een rage. Bij de actie aan het begin van dit jaar werden 105 miljoen pakjes verstrekt. Nu is het tijd voor iets nieuws, zegt een woordvoerder. „Deze keer wilden we de spaaractie ook een educatief element geven.” Bij elke 10 euro aan boodschappen ontvangen klanten een pakje met vier ‘superdierenkaarten’. Behalve een afbeelding staan er ook een weetje en een quizvraag over het dier op. Er zijn 92 miljoen pakjes gedrukt.

De 204 beesten zijn verdeeld over zeventien categorieën. Zo zijn er dieren die ‘heel erg snel zijn’, dieren die ‘ongelooflijk veel eten’ en dieren die ‘megalang uitslapen’. De twaalf beesten in een categorie hebben elk een puntenaantal gekregen, zodat er spelletjes mee gespeeld kunnen worden. Er is telkens één beest met buitengewone eigenschappen: het superduperdier. Dat is het meeste punten waard. De slechtvalk is – als snelst vliegende vogel ter wereld – zo’n superduperdier (120 punten). Andere snelle dieren als de cheeta en de fregatvogel leggen het tegen hem af.

Zijn sommige dieren meer gelijk dan andere, zoals George Orwell al vaststelde? „Natuurlijk realiseren we ons dat ieder dier uniek is en niet vergelijkbaar. We hebben dit voor het spelelement gedaan”, legt de woordvoerder uit.

Albert Heijn werkt sinds 2007 samen met het Wereldnatuurfonds om het aanbod van duurzame vis in de schappen te vergroten. Inmiddels zijn er dertig producten verkrijgbaar die gecertificeerd zijn met het keurmerk van de Marine Stewartship Council.