Ov-chipkaart eind 2012 ook in de trein verplicht

Treinreizigers moeten vanaf eind 2012 met de ov-chipkaart reizen. Volgens de NS zijn reizigers inmiddels voldoende gewend aan de kaart. „Wij zien geen beren op de weg meer”, aldus een woordvoerder.

In Rotterdam, Amsterdam (stadsvervoer) en de provincie Zuid-Holland (streekvervoer) is de chipkaart al het enige geldende vervoerbewijs in het openbaar vervoer. De rest van het land volgt in de loop van dit jaar. NS sluit als grootste partij volgend jaar de rij.

Volgens NS wordt de chipkaart steeds meer gebruikt en is de tevredenheid onder gebruikers groot: „Als je eenmaal bent overgestapt, dan blijf je de ov-chipkaart gebruiken”, aldus de woordvoerder. Het in stand houden van het huidige duale systeem – ov-chipkaart én papieren kaartje naast elkaar – is ook duur voor vervoersbedrijven.

Reizigersorganisatie Rover liet vanochtend weten het besluit van NS „zeer voorbarig” te vinden omdat er nog veel problemen moeten worden opgelost. PVV-Kamerlid Leon de Jong, tegenstander van de ov-chipkaart, liet per Twitter weten dat „de reiziger weer de dupe is”. NS wil de komende tijd oplossingen zoeken voor problemen met de chipkaart. Zo is nog onduidelijk hoe buitenlanders straks moeten reizen, omdat die niet over een ov-chipkaart beschikken.

De komende jaren worden meer NS-loketten op stations gesloten, onder meer omdat papieren kaartjes straks niet meer worden verkocht. NS onderzoekt of die loketten moeten worden vervangen door informatiebalies. In Amersfoort loopt daarmee sinds twee weken een proef.