Mijn vader wil mijn iPad

In de rubriek Jong schrijven jongeren over jongeren en media. Op de blog nrc.nl/jong staan meer columns, links en reacties.

Dat jongeren verslaafd zijn aan hun smartphone of tabletcomputer, hoef ik niemand meer te vertellen. Maar er zijn genoeg ouderen die het ook leuk vinden om online te zijn of te ‘iPadden’. Ze volgen de nieuwste mogelijkheden en dat vind ik een goede ontwikkeling.

Zo ook mijn docent Nederlands. Een ontzettend vakbekwame, ietwat oudere docent die de iPad 2 heeft besteld. In de les: „Mijn zoon vertelde me dat ik de iPad 1 moest nemen, die was wel goed genoeg, maar ik wilde per se de iPad 2. Daar zit een camera op. Zulke mooie foto’s!”. Hij wacht er al twee weken op en wordt een beetje ongeduldig. Een uitzondering, want hij loopt zó veel voor op de andere docenten die niets van de iPad willen weten. Ik kreeg nog een app-tip, de eBooks eregalerij: 25 klassiekers (bijvoorbeeld Max Havelaar, Snikken en grimlachjes, Het verboden rijk) die je kunt lezen met deze gratis app. Maar mijn docent Nederlands is zeker geen uitzondering, ik ken meer ‘ouderen’ die mee gaan met de tijd. Zo ook @omahup op Twitter, met 83 jaar de oudste twitteraar van het land. Ouderen maken een Hyves- of Facebookprofiel aan om zo contact houden met de (klein)kinderen, die aan de andere kant van het land wonen.

Mijn vader is ook iemand die nieuwerwets is. Wanneer ik mijn iPad niet gebruik, is hij er mee aan het spelen. Of klooien, want hij snapt het nog niet helemaal. Maar ik help hem graag, want nieuwsgierigheid moet worden beloond.

Marissa van Loon

Eerder schreef ik over mobieltjes in de klas. Deze week verscheen een onderzoek van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij. Wat blijkt? Scholen hebben geen duidelijk beleid, weten niets van smartphones, docenten worden vaak digitaal gepest. „Gebruik van mobieltjes tijdens de lessen gaat ten koste van de kwaliteit van het onderwijs.” Lees meer op ons blog (zie boven).