Een voornemen delen

Onlangs kreeg ik een uniek inkijkje in het brein van een échte internetondernemer: Jyri Engeström. Het type Silicon Valley, the real deal. Deze man had zoveel tijd in Californië doorgebracht dat hij het typische nasale stemgeluid van de plaatselijke bevolking had overgenomen. Op een congres in Amsterdam deelde hij zijn geheim voor internetsucces. Engeström heeft een lijstje van ‘sociale objecten’. Dat zijn dingen die mensen graag delen, en als jouw internetservice daar een platform voor vormt, vallen je volgens Engeström miljoenen dollars ten deel. Het sociale object ‘foto’ is al afgestreept, dat delen mensen op Flickr. Het object ‘video’? YouTube. Filmrecensies? Imdb.com. Etcetera. Als Engeström op een sociaal object stuit wat nog niet is afgestreept, bouwt hij er een service om heen. Tegelijkertijd met de oprichters van Twitter – juli 2006 – lanceerde hij een service rond het sociale object ‘korte tekstberichten’. Twitter groeide uit tot bedrijf waarvan de waarde nu geschat wordt op zeven miljard dollar. Engeströms service vond niet het miljoenenpubliek, maar hij wist het wel voor 12.000.000 dollar aan Google te verkopen.

Op de conferentie vertelde Engeström dat hij onlangs op een virtueel onontdekt sociaal object was gestuit. Hij bekeek de twee snelst groeiende internetservices van nu – Facebook en Foursquare – en concludeerde dat ze respectievelijk ‘het verleden’ en ‘het nu’ als sociaal object hadden. Op Facebook draait het volgens hem om het praten over gedeelde gebeurtenissen. Met Foursquare laat je aan je vrienden weten waar je nú bent. Voortaan richt Engeström zich op het sociale object dat er tussenin zit: ‘een voornemen’.

Met zijn nieuwe service Ditto kan je delen wat je van plan bent te doen. Bijvoorbeeld dat je naar The Hangover 2 wilt gaan. Volgens Engeström wordt je leven spannender van het delen van voornemens. Je vrienden weten immers wat je van plan bent, en kunnen met suggesties je plannen beïnvloeden. ‘The Hangover 2? Man, dat is gewoon een absurd slechte uitvoering van nummer één! Ga liever wat drinken met mij.’ Zoiets. Engeström grapte dat je dankzij Ditto misschien wel onverwachts met iemand in bed belandt. Maar ondanks die aanlokkelijke gedachte ga ik Ditto voorlopig niet gebruiken. Ik heb het simpelweg te druk met delen van andere ‘sociale objecten’.

Ik ben niet de enige met dit luxeprobleem. Een andere internetondernemer vertelde dat hij moeite had een nieuwe app aan de man te krijgen omdat de meeste mensen het al druk genoeg hebben met andere internetservices. Gelukkig had deze ondernemer een uitstekend plan van aanpak. Ter promotie van zijn app zet hij het ultieme sociale object in. „We gaan onze gebruikers belonen”, zei hij, „met gratis bier”.

Ernst-Jan Pfauth