Defensie niet blij met nieuwe heli, beter alternatief toch afgewezen

De NH-90. Foto NRC / Roel Rozenburg

Te zwaar, niet ruim genoeg en een actieradius die niet zo groot is als gedacht. Defensie is niet te spreken over de nieuwe transporthelikopter NH-90. De opvolger van de Cougar is te beperkt inzetbaar, blijkt uit een intern rapport van de luchtmacht.

Trouw schrijft vanochtend dat de helikopters in de praktijk te zwaar blijken en minder mensen kunnen vervoeren dan gedacht. Ook kan het toestel bij hogere temperaturen minder ver vliegen dan voorzien. De Duitse krijgsmacht zou eveneens kritisch zijn over de heli’s. De NH-90 is een Europees Defensieproject van Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland.

Fabrikant NH Industries heeft na overleg andere helikopters aangeboden, maar dat wil Defensie niet. Waarom is onduidelijk. De alternatieve Eurocopter EC-725 (wiki), een gemoderniseerde Cougar, is met 23 miljoen euro per stuk ruim de helft goedkoper en voldoen wel aan de eisen. Defensie heeft twintig NH-90’s besteld voor 1 miljard euro. Er zijn er nu vier geleverd. Een defensiezegsman ontkent tegenover Novum dat er officieel een alternatief is aangeboden. “Er is dus ook officieel niets afgeslagen.”

Aanvankelijk zou de NH-90 alleen de Lynx-marinehelikopter vervangen. Door de bezuinigingen is het toestel nu ook de vervanger van de zeventien Cougars. Wegens het korten op het defensiebudget staan er daarvan al veertien aan de grond. De andere drie vliegen nog tot eind volgend jaar.