Hoe een foto leidt tot een fictieve opera in Venetië

De foto op deze pagina is onderdeel van de Nederlandse bijdrage aan de internationale kunsttentoonstelling de Biënnale van Venetië. Hij hangt in het Rietveld paviljoen. Het is een foto van grafisch ontwerper Maureen Mooren. Hij zit vol met culturele verwijzingen. Mooren heeft zes schrijvers en recensenten gevraagd op basis van deze foto een recensie te schrijven van een fictieve opera. Die recensies hangen (vertaald in het Engels) op affiches ook in het Rietveld paviljoen: ze zijn onderdeel van de kunstinzending. Als voorproefje van de Biënnale, die zaterdag voor het publiek opengaat, op deze pagina alvast één van die zes recensies, van Kasper Jansen, muziekrecensent van deze krant.

Daarnaast op deze pagina ook een monoloog, over Nederlandse kunst, van auteur Sanneke van Hassel. Die is, met twee andere monologen, te horen in het Rietveld paviljoen. De foto, recencies en monologen zijn allemaal onderdeel van de uitgebreide Nederlandse inzending aan de Biënnale. Die is georkestreerd door curator Guus Beumer, aangesteld door het Mondriaan Fonds. Beumer heeft kunstenaars uitgenodigd de rijkdom van het Nederlandse culturele leven te laten zien. De opera, waarin verschillende kunsten samenkomen, is als metafoor voor het Nederlandse kunstleven gekozen. De titel van het geheel is Opera Aperta / Loose Work / Scene. Die verwijst naar het boek Opera Aperta (1962) van de Italiaanse schrijver Umberto Eco over de grenzen van interpretatie. Verder dragen onder anderen de kunstenaars Johannes Schwartz en Barbara Vissers en modeontwerper Alexander van Slobbe bij aan de inzending in het Rietveld paviljoen, dat als theater is ingericht.

Opera Aperta / Loose Work, Rietveld paviljoen, Giardini van Venetië. 1 juni t/m 27 nov. www.venicebiennale.nl